Logica CMG (wm-data)

WM-data levererar system för optimering av råvaruförsörjning till Outokumpu Stainless i Avesta

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 08:58 CEST

WM-data har i stark konkurrens fått ansvar för utveckling och implementation av ett system för optimering av råvaruförsörjning hos Outokumpu Stainless i Avesta. Utvecklingsprojektet slutförs under våren 2006.

Outokumpu Stainless i Avesta producerar rostfritt stål och har en årsproduktion på cirka 900 000 ton varmvalsade produkter och 260 000 ton kallvalsade produkter. Merparten av det rostfria stålet går till kunder som tillverkar tankar, rör samt bryggeri- och livsmedelsutrustning. Outokumpu Stainless byter nu ut och moderniserar sitt system för optimering av råvaruförsörjning. WM-data utvecklar det nya systemet som ska stödja prognostisering av råvarubehov, inköp, fakturering, lagervärdering samt en rad olika analyser. Hela affärsprocessen för optimering av råvaruförsörjning kommer att finnas samlad i det nya systemet som förses med ett modernt webbaserat användargränssnitt och standardiserad integration med andra IT-system.

- Systemet kommer att underlätta arbetet för användaren, effektivisera inköpen och ge en bättre helhetsbild av råvaruförsörjningsprocessen. I projektet kommer vi också att skapa en standardiserad IT-plattform som kommer att användas i flera systemutvecklingsprojekt framöver, säger Gunnar Meller på Outokumpu.

- Det känns naturligtvis meriterande att Outokumpu Stainless valt oss som leverantör av ett affärskritiskt system. Det visar att vår branschkompetens inom processindustrin ligger i framkant och att vi har förstått de krav som ställs vid ett systembyte, säger Bernt Lömäng, försäljningsansvarig för processindustri på WM-data.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Bernt Lömäng, försäljningsansvarig för processindustri på WM-data, tel: 023-843 23, mobil: 070-547 27 78, e-post: bernt.lomang@wmdata.se
Per-Anders Norell, kundansvarig och affärsutvecklare på WM-data, tel: 023-842 69, mobil: 070-293 35 10, e-post: per-anders.norell@wmdata.se
Gunnar Meller, projektledare på Outokumpu, tel: 0226-813 03, e-post: gunnar.meller@outokumpu.com

WM-data grundades 1969 och är idag ett av Nordens ledande IT-företag. Genom ett brett utbud av design- och IT-relaterade tjänster skapar vi ökad effektivitet och konkret nytta för våra kunder. Omsättningen uppgår till ca 10 miljarder SEK och antalet medarbetare är ca 9 000. För mer information besök vår hemsida www.wmdata.se