Logica CMG (wm-data)

WM-data överför verksamhet till Atea

Pressmeddelande   •  Okt 07, 2003 08:32 CEST

WM-data och Atea har träffat ett avtal som innebär att Atea, per den 1 november 2003, övertar den svenska verksamheten inom WM-data System Platforms. Huvudsakligen arbetar System Platforms med produktbaserade server- och lagringslösningar och har en årlig omsättning på närmare 100 MSEK. Genom avtalet övergår verksamheten, inklusive 31 medarbetare till Atea.

- Syftet med övertagandet är att vi i ännu högre grad ska möta våra kunders krav och vara en komplett leverantör av infrastrukturprodukter och relaterade tjänster. Idag har vi en mycket stark position på volymprodukterna. Vi har det senaste året successivt även förstärkt vår kompetens och våra resurser som rådgivare avseende server- och datalagringslösningar. Genom övertagandet av WM-data System Platforms får vi nu ytterligare en förstärkning inom såväl försäljning som konsult- och rådgivning vilket både våra kunder och våra samarbetspartners kommer att uppskatta, säger Thomas Keifer, koncernchef, Atea.

- System Platforms är verksamma inom ett område som vi upplever ligger närmare Ateas erbjudande och vi ser därför att verksamheten kommer mer till sin rätt och får ett tydligare utrymme att vidareutvecklas inom Atea, säger Leif Carlsson, Sverigeansvarig på WM-data. Vi ser också positivt på att verksamheten kommer till ett bolag med en nära relation till WM-data vilket grundar för ett framtida samarbete inom området för server- och lagringslösningar.

För ytterligare information kontakta:
Rickard Petri, CFO WM-data, tfn: 08-671 66 40, e-post: rickard.petri@wmdata.se

Jan Gustafsson, ansvarig för System Platforms
tfn: 08-775 44 84 e-post: jan.gustafsson@wmdata.se
Thomas Keifer, koncernchef ATEA
mobtfn: 0733-98 00 06 e-post: thomas.keifer@atea.com

WM-data grundades 1969 och är idag ett av Nordens ledande IT-företag. Genom ett brett utbud av design- och IT-relaterade tjänster skapar vi ökad effektivitet och konkret nytta för våra kunder. Omsättningen uppgår till ca 7 000 MSEK och antalet medarbetare är ca 6 000. För mer information besök vår hemsida www.wmdata.se