Logica CMG (wm-data)

WM-data samarbetar med Iskraemeco i leverans av fjärravläsningssystem till Vattenfall

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2004 09:59 CEST

WM-data har, i samarbete med Iskraemeco, fått uppdraget att leverera fjärravläsningssystem till Vattenfall. Iskraemeco blir huvudansvarig för ramavtalet som omfattar komplett leverans och installation av 150 000 elmätare inklusive insamlingssystem. Iskraemeco erbjuder tillsammans med WM-data och Bravida en komplett lösning för fjärravläsning. WM-datas andel av leveransen beräknas uppgå till ett värde av cirka 24 MSEK.

Iskraemeco är huvudansvarig för entreprenaden som omfattar leverans och installation av elmätare, kommunikationsutrustning och insamlingssystem samt integration med befintliga system. WM-data kommer att leverera det centrala insamlingssystemet, integrationen till Vattenfalls affärssystem samt en stor del av projektledningsteamet. Slovenska Iskraemeco som är Europas tredje största mätartillverkare står för leveransen av mätare, kommunikationsutrustning samt delar av projektledningsteamet.

-För WM-data är affären ännu ett viktigt steg i en tydlig etablering som leverantör av fjärravläsningssystem på den svenska marknaden som består av drygt fem miljoner mätare, säger Tommy Olsson, Marknadsansvarig på WM-data Utilities. Samarbetet mellan Iskraemeco, WM-data och Bravida utgör ett starkt koncept som blivit slagkraftigt på marknaden.

För ytterligare information kontakta:
Mats Larsson, ansvarig för affärsregion Syd på WM-data, mobtfn: 070-622 81 69, e-post: malar@wmdata.com
Anders Eklund, VD för WM-data Utilities, mobtfn: 070-325 63 86, e-post:aneku@wmdata.com
Göran Samuelsson, Iskraemeco mobtfn: 0706-727203, e-post: goran@iskraemeco.se

WM-data grundades 1969 och är idag ett av Nordens ledande IT-företag. Genom ett brett utbud av design- och IT-relaterade tjänster skapar vi ökad effektivitet och konkret nytta för våra kunder. Omsättningen uppgår till drygt 8 000 MSEK och antalet medarbetare är ca 8 000. För mer information besök vår hemsida www.wmdata.se