Logica CMG (wm-data)

WM-data tecknar avtal med Saab om förvaltning av IFS Applications

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 09:03 CET

WM-data, som ingår i LogicaCMG koncernen, meddelar idag att ett nytt avtal har tecknats med Saab avseende affärsenheterna Aerosystems och Aerostructures. WM-data får förvaltningsansvaret för Saabs nya generation av ERP-system. De äldre systemen fasas ut till förmån för nya standardsystem, däribland IFS Applications. WM-data värderar att avtalet uppgår till ett värde av cirka 20 MSEK under tre år.

Saab Aerostructures och Saab Aerosystems är internationellt ledande leverantörer av system, produkter och tjänster inom flygindustrin. Förutom utveckling och produktion av JAS Gripen så samarbetar Saab även med bl.a. Boeing och Airbus. Saab är en komplex verksamhet och IFS Applications hanterar hela produktionskedjan inklusive kundorder, inköp, planering, tidredovisning och anläggningsunderhåll. Som ett led i att effektivisera och uppgradera IS-miljön har Saab givit WM-data förtroendet att hantera förvaltningen och vidareutvecklingen av IFS Applications, inklusive integrationer till andra verksamhetssystem.

WM-data kommer bl. a. att hantera supporttjänster för ca 4500 slutanvändare inom Saab. Åtagandet är det första inom ramen för partnersamarbetet mellan IFS och WM-data och leveransen kommer att ske från WM-datas nybildade Application Center för IFS Applications.

"WM-data besitter stor kunskap om vår verksamhet vilket bl.a. beror på ett längre samarbete som började med en outsourcing av systemförvaltningsfunktionen år 2001", säger Peder Johansson, Director of IS/IT på Saab Support. "Den gedigna kunskapen i kombination med WM-datas och IFS samarbete samt en attraktiv affärsmodell, gjorde att valet föll på WM-data. Vi erhåller flexibla och kostnadseffektiva lösningar för helpdesk och application management som följer våra Service Level Agreements och där vi endast betalar för nyttjade tjänster."

"Detta förtroende betyder mycket för oss", säger Stefan Gardefjord, vd för WM-data i Sverige. "Vi vann upphandlingen i hård konkurrens vilket visar att vi har ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande kring Application Management för Saab i nära samarbete med IFS. Sedan tidigare har vi ett mycket gott samarbete med Saab-koncernen som vi tror varit en viktig faktor när vi nu får förnyat förtroende att arbeta vidare med den nya generationens system."

"Det är mycket glädjande att WM-data får detta förtroende av Saab och det ger oss ett kvitto på att vi valt en kompetent partner för samarbete i Norden", säger Glenn Arnesen vd för IFS Scandinavia.

Om WM-data
WM-data ingår i LogicaCMG-koncernen, en ledande internationell leverantör av it lösningar. Koncernen har, inklusive WM-data, 40 000 medarbetare i 41 länder. Vi stödjer våra kunder i att bygga och behålla en ledande position med hjälp av vår djupa branschkunskap och dokumenterade leveransförmåga. Vi tillhandahåller verksamhetskompetens, systemintegration samt outsourcing av it och affärsprocesser inom branscher som telekom, finans, energi/utilities, industri, handel, transport och offentlig sektor. I Norden är vi cirka 9 000 medarbetare och är verksamma under varumärket "WM-data a LogicaCMG company".

Presskontakter:
Frida Koci, PR-ansvarig WM-data Sverige, +46 (0)8-671 0218, e-mail: frida.koci@wmdata.se
Anna Brogren, Informationsansvarig, WM-data Nordic region, +46 (0) 8-671 9272, e-mail: anna.brogren@wmdata.se