Wombi

Wombi släpper barn-appen “En dag på cirkus” till iPhone/iPad i samarbete med illustratören Malin Rosenqvist

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 09:58 CEST

Utbudet med appar för barn har växt kraftigt de senaste åren, men det är först på sistone som det har börjat komma svenska barn-appar för iPhones och iPads. En av de senaste tillskotten är “En dag på cirkus” som släpps av svenska Wombi den 14:e juni.

Appen “En dag på cirkus” innehåller både en saga och 20 olika minispel som på olika vis anknyter till cirkusmiljön och dess artister. Grundidéen har varit att utnyttja app-formatet och skapa en digital cirkusupplevelse som är mer än en traditionell sagobok eller ett datorspel. Exempelvis kan barn både få sagan uppläst och själv hjälpa clownen stå på händer genom att luta iphonen eller ipaden åt rätt håll. Höguppläsning och röstinstruktioner gör att yngre barn kan använda appen helt på egen hand.

En dag på cirkus” är Wombis mest ambitiös barnapp hittills. Illustratören Malin Rosenqvist fick helt fria tyglar att ta fram ett antal cirkusbilder. Med dessa bilder som grund har sedan en saga, animationer, och spel växt fram. Upplägget har knappast varit det smidigaste eller mest tidseffektiva för att producera en app.

Att bygga en hel apps bildspråk, innehåll och funktioner utifrån ett antal färdiga illustrationer har varit en teknisk och kreativ utmaning. Det slutliga resultatet är å andra sidan en barnapp med en helt unik design och innehåll, säger Markus Wedenborn, en av upphovsmännen.

En dag på cirkus” är lämplig för barn från 3 år och släpps både till iPhone och iPad. Appen finns tillgänglig i en betalversion (22kr) och en gratisversion. I betalversionen ingår hela cirkusupplevelsen med sagan och alla spelen, medan gratisversionen innehåller enbart sagan med uppläsning.

För mer information se:
www.cirkusapp.se

En trailer på appen finns på youtube, klicka här.

Klicka här för att komma till:
betalversionen i iTunes.
gratisversionen i iTunes.

Om Wombi:
Wombi grundades i januari 2011 och släppte sina första appar i mars. Bakom bolaget står tre barndomsvänner med ambitionen att göra roliga och lärorika appar för barn.
För mer information besök www.wombi.se.
För kontakt info@wombi.se
twitter: @wombiapps