MOM Events & Förarcoaching AB

Womens Day med Tina Thörner på Ljungbyhed Park!

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2012 12:00 CEST

Nu är det kvinnornas tur! Nu lanserar MOM Events och Procedural Racing Womens Day på Ljungbyhed Park. Evenemanget där såväl yngre tjejer som äldre kvinnor får chansen att lära sig köra bil på gränsen. Till sin hjälp kommer dem ha inspiratören och kartläsaren Tina Thörner, som själv tävlat framgångsrikt i bland annat Dakarrallyt.

Både Procedural Racing och MOM Events har många män som kör med egen bil på flertalet evenemang, men tillsammans vill nu dessa företag ge kvinnor en chans att förstå både nöjet och nyttan i att köra bil på bana.

"Vi vill bygga ett större intresse bland våra kvinnor ute i Sverige. Vi har ofta tjejer som deltar vid riskutbildning och sparsam körning på våra företagsutbildningar och allt som oftast är det det samma visa, blyga i början och hetast mot slutet. Vi vill dessutom hävda att det finns mycket talang bland våra tjejer och detta är ett sätt att ta reda på om vi har rätt", säger Micke Ohlsson, VD för MOM Events.

Upplägget kommer vara att alla får delta under ett antal enklare bilövningar, för att träna teknik, medan huvudmomentet kommer vara att ta sitt fordon runt Ljungbyhed Parks testbana på bästa vis. Här kommer det att finnas både kvinnliga och manliga instruktörer för att guida tjejerna till bästa tänkbara resultat.

"Vi är stolta över att ha tagit initiativet till Womens Day. Hos oss är majoriteten män som kör på våra trackdays och nu är det dags att männens fruar, sambos och flickvänner får chansen att förstå vad deras män tycker är så fantastiskt med bankörning. Att köra på bana är inte bara förenat med nöje, det byger också bättre bilförare även i den vardagliga trafiken. Därför ska det bli extra intressant att se resultatet av Womens Day", säger Stefan Larsson, VD Procedural Racing

Womens day kommer att köras den 22 september. Under dagen, som dessutom är publik, kommer det att finnas massor av andra aktiviteter för vänner, familj och pojkvänner, allt från Segway till Gokart. Efter eventet kommer det dessutom att hållas en mindre festgala med aktiviteter för att främja kvinnor, samt liveband och DJ. Mer info kommer framöver under www.womensday.se.

MOM Events & Förarcoaching jobbar med att arrangera b2b-evenemang, där syftet är att stärka relationen till kunder och leverantörer, samt att producera utbildningar för tjänstebilsförare i sparsam och aktiv körning. Merparten av evenemangen utförs på Ljungbyhed Park, ett av Sveriges kanske bästa eventområden, med hotell, mässhallar, konferensytor, restaurang och egen flygplats, på ett och samma ställe.