Lafa

World Aids Day Stockholm i Kulturhuset 1 december

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 14:20 CET

Den första december uppmärksammas World Aids Day i Stockholm på Kulturhuset med Klubb Red Ribbon där bl a Emil Jensen och Wendy McNeill uppträder. Under dagen visas gratis film i Klarabiografen som tar upp hiv ur olika perspektiv. I Hörsalen arrangeras också ett program för gymnasieungdomar.

Hiv är en sjukdom som ännu idag omgärdas av okunskap som leder till fördomar och diskriminering. Hivpositiva väljer ofta att inte berätta om sin sjukdom eftersom hiv är ett laddat ord som ger rubriker och som ofta skambeläggs. Huvudsyftet med dagen är att öka kunskapen om hiv och hur det är att leva med infektionen.

I kampen mot hiv i Stockholms län samarbetar de stora organisationerna med Kulturhuset i en satsning för att uppmärksamma World Aids Day. Samordnare för projektet är Lafa, enheten för sexualitet och hälsa inom Stockholms läns landsting.

– Hiv berör många stockholmare och Kulturhuset vill verka mitt i samhällets frågor som berör. Jag är väldigt mån om att Kulturhuset är en av aktörerna som uppmärksammar det, därför samarbetar vi nu för första gången med Lafa och andra organisationer kring World Aids Day Stockholm, säger Eric Sjöström, Kulturhuschef.

– Det känns oerhört bra att så många organisationer har samlats för att göra World Aids Day Stockholm till en stor händelse, och att det kan ske i samarbete med Kulturhuset. Hiv väcker rädsla hos människor, därför tvingas många hivpositiva ofta ta ställning till om de ska våga vara öppna eller inte. World Aids Day är ett bra tillfälle att prata om hiv och på så sätt öka kunskapen och minska fördomarna, säger Elin Jacobsson på Lafa, samordnare för det regionala kunskapsnätverket för hivprevention i Stockholms län.

Program 1 december

19.30 Klubb Red Ribbon
Vi lyssnar på skön musik och visar vårt stöd för människor som lever med hiv. På kvällen öppnar klubben Red Ribbon med liveartister och show, där vi visar vårt stöd för människor som lever med hiv. På scen: Emil Jensen, Wendy McNeill, The WAD-girls, Magnus Weideskog, Tiny Boys, You Say France & I Whistle. Dj: Peter Siepen. Konferencier Sofia Wistam. Biljetter 60 kr. Intäkterna går till Posithiva Gruppens stödfond för hivpositiva. Sveriges ambassadör med särskilt ansvar för hiv/aids-frågor Anders Nordstörm talar. Åldersgräns 18 år.

Klarabiografen, film med fri entré.

10.00: När aids kom till Sverige
37 min. Statens Folkhälsoinstitut 2005. Unga människor som drabbas av en mystisk dödlig sjukdom, samhällets okunskap och fördomar och några unga läkares envisa kamp mot smittan och för sina patienter. Det låter som ett amerikanskt drama, men det som berättas i i filmen är ett stycke svensk nutidshistoria. Steve Sjöquist som medverkar i filmen finns på plats och talar om filmen.

11.30- 12.00: "Som en osynlig sten i mitt hjärta" - bokpresentation
Hur ser en hiv-smittad person ut? Se dig själv i spegeln. Det syns inte på utsidan. Hiv kan drabba vem som helst. Varje dag smittas 14 000 människor runtom i världen. I denna bok bryter män och kvinnor från hela världen för första gången tystnaden och berättar öppenhjärtigt sin historia. Det är en unik samling livsöden i ord och bild. Författare och redaktörer är Donald Boström, fotograf och journalist och Mats Ögren Wanger, journalist och filmproducent.

13.00- 14.45: Hur kunde hon?
73 min. Dokumentär 2010. Regi Ingela Lekfalk. 1986 åker Lillemor, nitton år gammal, till Frankrike. Där blir hon kär. Förälskelsen ger henne hiv. Lillemor gifter sig, får barn och lever som alla andra. Hon klarar inte av att säga till sin man att hon bär på hiv. Lillemors tystnad ger henne 2,5 års fängelse. Panelsamtal med representanter från Hiv-Sverige, RFSL, RFSU, Smittskyddsinstitutet och Smittskydd Stockholm.

15.00-16.00: Revelaciones (Uppenbarelser)
43 min 2009 IMLAS Latinamerikanska medieinitiativet för hiv/aids-frågor, Spanskt tal, engelsk text. I filmen Revelaciones berättas historien om Guillermo, en advokat som sen länge lever med hiv, utan att ha berättat det för sin son. På hans företag testar man olovligen alla som söker anställning, vilket ställer Florencia, rekryteraren inför ett svårt dilemma. I sonens Martíns liv finns kurskamraten Micaela, som får reda på att en ex-pojkvän bär på hiv. I filmen blir det uppenbart att hiv är en fråga som angår oss alla.

För gymnasieskolor
Hörsalen 9-15.30: Gymnasieklasser bjuds på film, föreläsningar och paneldiskussion på temat hiv, stigma och diskriminering. Obs fullbokat!

Konferencier Olle Waller

Föreläsning: Basfakta om hiv, överföring, skydd och behandling – Åsa Thourot, Noaks Ark

Filmvisning: ”Varför så tyst”? Dokumentär av och med personer som lever med hiv. 2010. Posithiva gruppen i samarbete med Abbott.

Kurator Christina Ralsgård samtalar med en hivpositiv tjej om hur det är att leva med en sjukdom som ingen talar om och varför hon valt att leva som öppet hivpositiv.

Panelsamtal med representanter från RFSU Stockholm, Venhälsan/Sesam/Infektion, Noaks Ark, Posithiva Gruppen, RFSL Stockholm.

Minneshögtid

Sergels torg 16.00: Ljusceremoni till minne av dem som gått bort i aids.

Engelbrektskyrkan 18.00: Minneskonsert, den traditionella konserten arrangeras av Noaks Ark.

Mer info på www.wad.se

Samarbetsorganisationer World Aids Day Stockholm: Afrikanska rådet i Sverige, Afrosvenskarnas Riksförbund, Hiv-Sverige, Infektionskliniken Huddinge, Lafa- enheten för sexualitet och hälsa, Nationellt kunskaps- och resurscentrum för barn och unga med hiv, Noaks Ark, Posithiva Gruppen, RFSL Stockholm, RFSU Stockholm, Sesam Huddinge, Sesam Solna, Smittskydd Stockholm, Somaliska Hälsoteamet, Venhälsan

För mer information kontakta
Elin Jacobsson, folkhälsovetare, Lafa – Enheten för sexualitet och hälsa, Stockholms läns landsting, 08-737 35 40, elin.jacobsson@sll.se