Sveriges Bartenders Gille

World Cocktail Competition Peking 2012, 5-10 oktober

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 03:54 CEST

World Cocktail Competition (WCC) arrangeras av International Bartenders Association (IBA) vilket de gjort de senaste 61 åren. Värdland i år är Kina och tävlingarna hålls i Peking 5-10 oktober.

Tävlingen är uppdelad i två klasser: Klassisk och Flair (show och mixing-program). 56 länder tävlar mot varandra detta år och länderna är indelade i fem olika drinkkategorier: Pre Dinner, After Dinner, Sparkling Cocktail, Long Drink. Vinnarna i respektive klass möts i en "Super Final" och vinnaren där blir därmed världsmästare 2012.

Sverige skickar Teresa Eriksson, Göteborg ( Årets Bartender 2012) för den klassisk grenen och Johannes Kinch, Stockholm (Årets Flartender 2012) för flairgrenen. Vi hoppas naturligtvis på guldmedalj, senast var 1990 i Göteborg.

IBA är en paraplyorganisation som verkar för världens barföreningar och arbetar med kvalitetssäkring, yrkesutvecklande områden, utbildningar och sociala frågor inom ansvarsfull akoholservering. SBG var ett av sex länder som bildande IBA 1951 och de räknar nu in 56 fullvärdiga medlemsländer.

För kontakt, bilder etc: press@sbg.nu

SBG: Det ledande nätverket för Sveriges bartenders sedan 1949.

SBG: The leading network for Swedish bartenders since 1949.

www.sbg.nu

www.aretsbartender.nu