Solvatten

WSPs löpartävlingar: Medarbetare och kunder sprang för rent vatten

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 09:59 CEST

Sedan början av 2010 stöder WSP företaget Solvatten och medarbetarna engagerar sig på olika sätt i arbetet med att ge fler familjer i Kenya tillgång till rent vatten. Under maj och juni ordnade 14 WSP-kontor runt om i landet lokala löpartävlingar för medarbetare och kunder. Trots det bitvis blöta och kalla vädret lyckades man springa ihop till 88 Solvattenbehållare. Parallellt har WSP haft en intern tävling i vardagsmotion där vinnande lag får i vinst att skänka vattenreningsbehållare. Det resulterade i att ytterligare 90 familjer får rent vatten. Att kunna rena vatten genom Solvatten istället för att koka det, innebär dessutom att 1000-tals träd får stå kvar.

– I Sverige tar vi rent vatten för givet, men för närmare en miljard människor i världen är det en stor bristvara. På WSP arbetar vi med att utveckla framtidens energilösningar och därför är det självklart för oss att stödja den svenska uppfinningen Solvatten. Våra löpartävlingar är ett sätt att både engagera och informera. Och engagemanget har varit mycket stort, säger Rikard Appelgren, VD WSP.

Företaget Solvatten har fått flera internationella utmärkelser och lyfts också fram som ett framgångsrikt exempel på miljötekniska lösningar i regeringens nationella miljöteknikstrategi. Den tekniska lösningen bygger på solenergi. Vattenreningsbehållaren fylls med smutsigt vatten och en kombination av solstrålning, rätt frekvens UV-ljus, konstruerad turbulens och ett filter renar vattnet på några timmar.

– Vi är mycket glada över samarbetet med WSP och deras stora engagemang. Att koppla till löpartävlingar är ytterligare en bonus. Deltagarna i Sverige får bättre hälsa och de kenyanska familjerna renare och hälsosammare vatten, säger Petra Wadström, vd för Solvatten.

För ytterligare information v v kontakta:

Rikard Appelgren,
WSP Sverige AB
Tel: 08-688 61 82 / 070-309 64 72
E-post: rikard.appelgren@WSPGroup.se

Petra Wadström, VD Solvatten

E-post: petra.wadstrom@solvatten.se

Om Solvatten
Solvatten AB grundades 2006 för att utveckla, marknadsföra och sälja Solvattenbehållare.  Företaget är placerat i Sverige där man också har produktionen. Läs mer på www.solvatten.se

A patented, scientifically proven Swedish invention, the SOLVATTEN® unit uses heat and UV from the sun, and a built-in filter, to purify contaminated water. SOLVATTEN® makes microbiologically contaminated water drinkable in 2-6 hours, depending on the weather. An indicator shows when the water is safe to drink. SOLVATTEN® is part of the WHO International Network to Promote Household Water Treatment and Safe Storage.

Providing SOLVATTEN® to households will help contribute towards sustainable development, through improved living standards, improved health, protection of the environment, and by making income-generating activities possible.

The portable 10-liter unit can improve the daily lives of millions of people who do not have access to safe drinking water, thereby contributing to the realization of the Millennium Development Goals.

www.solvatten.se