Xavitech AB

Xavitechs nyemission 66 % övertecknad

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 12:43 CEST

Xavitech AB (publ) avslutade den 4 april företrädesemissionen som förstärker bolagets kassa med 3,8 mkr. Emissionen mottogs väl av marknaden och tecknades till 6,3 mkr.

-Intresset för bolaget och aktien har varit stort den senaste tiden och det beror framför allt på femårskontraktet som vi tecknade i somras, säger Johan Stenberg, VD för Xavitech.

Under sommaren 2012 tecknade bolaget ett femårigt leveransavtal med ett amerikanskt medicintekniskt bolag som enligt prognos kan ge upp till 115 mkr under avtalsperioden.

-Emissionen tecknades i det närmaste full genom tillgängliga teckningsrätter. Några få aktier kommer att fördelas subsidiärt men det kommer tyvärr inte att bli några aktier till de som tecknat sig utan företräde, säger Johan Stenberg.

Xavitechs aktie är sedan början av 2012 listad för handel på Alternativa aktiemarknaden där den haft en mycket positiv utveckling. Bolaget har idag cirka 150 ägare.

För mer information:

Johan Stenberg, vd Xavitech, 070 - 482 77 00

Xavitech har utvecklat och patenterat en unik skalbar pumpteknologi som för närvarande har sitt huvudsakliga användningsområde i medicintekniska produkter. Med ett patenterat inbyggt, optiskt styrsystem och intelligent mjukvara erhålls marknadsledande livslängd och unika möjligheter till miniatyrisering och kostnadsrationalisering. Xavitech erbjuder pumpar, utvecklingstjänster och licensiering av teknologi. Genom att paketera kundanpassade funktionslösningar i den inbyggda mjukvaran i pumpen erhåller kunderna unika fördelar.