Xbrane Bioscience

Xbrane Bioscience lämnar in patentansökan för ny vaccinplattform

Pressmeddelande  •  2010-10-15 08:37 CEST

Det svenska bioteknikbolaget Xbrane Bioscience har utvecklat en innovativ plattform i samarbete med Dr Joen Luirink från VU University i Amsterdam, Holland. Plattformen har många möjliga applikationsområden, både inom effektivisering och förenkling av proteinproduktion och inom utveckling av nya effektiva vacciner.

Genom denna teknik kan vi täcka bakterieceller med tusentals proteiner eller små proteinfragment (epitoper). Epitoper triggar immunresponsen i kroppen. På så sätt kan denna plattform användas för att utveckla effektiva vacciner som är billiga att producera och möjliga att ge oralt eller via nässpray till patienten”, förklarar Dr. Joen Lurink från VU University i Amsterdam. Dr Luirink fortsätter; ”Plattformen möjliggör också sekretion av proteiner från cellens inre till det extracellulära mediet. Denna möjlighet kan förenkla reningen av proteiner avsevärt. Rening är ett mycket resursintensivt steg när man producerar proteiner”.

Plattformen har utvecklats i samarbete mellan Xbrane Bioscience, VU University i Amsterdam och Stockholms universitet. Samarbetsparternas unika kunskap inom proteiner och hur de kan transporteras genom cellväggarna har varit nyckeln till att denna teknologi har kunnat utvecklas.

Vi är mycket stolta över den här teknologin och vi tror att den har stor potential inom många olika områden. Vi har börjat utveckla en första vaccinkandidat. Nu börjar vi också titta efter samarbetspartners som vill utforska möjliga applikationsområden och utveckla nya produkter baserat på teknologin”, säger Maria Alriksson, VD för Xbrane Bioscience.

För mer information, kontakta:

Xbrane Bioscience
Maria Alriksson
Telefon: 070 4330449
E-mail: maria@xbrane.com

Om Xbrane Bioscience

Xbrane Bioscience utvecklar och kommersialiserar mångfacetterade plattformar för effektiv och kostnadseffektiv produktion av proteiner och för utveckling av vacciner. Företaget grundades i början av 2008 som ett spin-off från det världsledande Centret för biomembranforskning vid Institutionen för biokemi och biofysik vid Stockholms universitet. Företaget har utvecklat och säljer två olika reglerbara system för produktion av proteiner: Xbrane Lemo SystemTM och Xbrane Rhamex System™. Xbrane Bioscience utvecklar nu plattformar för effektivare storskalig proteinproduktion samt för utveckling av nya vacciner. Ytterligare information finns på www.xbrane.com.

Om vacciner

Vacciner innehåller ofta avdöda eller försvagade sjukdomsorganismer alternativt fragment av organismer som kroppens immunförsvar kan känna igen, så kallade antigener eller epitoper. Vid vaccinering uppfattar kroppen vacciner som en sjukdom. Då aktiveras B-celler i kroppen vilket leder till att antikroppar skapas och kroppen minns sjukdomsorganismen vilket resulterar i immunitet.

Marknaden för vacciner uppskattades 2008 till 21 miljarder USD med en årlig tillväxt på 12-13%. Vacciner förhindrar minst 3 miljoner dödsfall och skyddar 750 000 barn från att bli handikappade per år.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom