Actavis

Xerodrops – en välsmakande nyhet mot torr mun

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 14:08 CEST

Xerodrops – en välsmakande nyhet mot torr mun

Brukar du också bli torr i munnen? Då är du inte ensam. Närmare två miljoner svenskar upplever sig torra i munnen ibland. Nya Xerodrops sugtablett med god smak av rabarber och jordgubb underlättar vid torr mun. Den har en salivstimulerande effekt som varar länge och en kärna av fluor för att stärka tändernas emalj. Xerodrops finns på apotek från november.

– Både tänder och munhygien påverkas negativt av torr mun. Med mindre saliv i munnen ökar risken för att få hål i tänderna. Torr mun kan också göra att man får problem med att tala, äta och svälja samt ge upphov till dålig andedräkt, säger Sanna Hedman, produktchef för munvård på Actavis.

Nya Xerodrops stimulerar salivproduktionen

Xerodrops är en salivstimulerande sockerfri hård sugtablett som underlättar för den som känner sig torr i munnen. Sugtabletten har en salivstimulerande effekt samt en kärna av fluor (0,05 mg F/droppe) för att stärka tändernas emalj. Sugtabletten har en god och läskande smak av rabarber och jordgubb.

Xerodrops salivstimulerande effekt varar länge. Aktiva ingredienser är vinsyra som ökar salivproduktionen, fosfat som motverkar erosioner och fluor som stärker tändernas emalj och motverkar hål i tänderna.

Xero - en hel serie produkter mot torr mun
Nya Xero är produkter som är speciellt utvecklade för att underlätta när man känner sig torr i munnen, oavsett när på dygnet man behöver lättnad. Tidigare i år lanserades Xerorinse och Xerogel. Xerorinse är ett munskölj med mild smak som återfuktar när man känner sig torr i munnen. Xerogel används med fördel i samband med sänggående. De innehåller ingredienser som stimulerar saliven, återfuktar och smörjer slemhinnan och har en mild smak av jordgubb och mint. Alla Xero-produkterna innehåller fluor som skyddar mot hål i tänderna.

Försäljningsställen och priser

Xero-serien säljs på många apotek och en del tandvårdskliniker. Cirkapris Xerodrops 30-pack: 39 kronor, 90-pack: 99 kronor, Xerorinse munskölj: 99 kronor, Xerogel: 69 kronor.

Läs mer om Xero på www.drymouthrelief.se

Pressbilder finns i Actavis pressrum på MyNewsdesk www.mynewsdesk.se

För ytterligare information kontakta Sanna Hedman, Produktchef, Actavis,
mobil 070-384 10 04, e-post: SHedman@actavis.se