xtravaganza viktcentrum Umeå

XTRAVAGANZA VIKTCENTER UMEÅ - startar samarbetar med Softunners

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 07:52 CEST

Xtravaganza viktcenter i Umeå har påbörjat ett samarbete med Ume Softrunners.

Våra medlemmarna erbjuds att prova på det nya konceptet som Åsa Borgström och Lena Lundqvist har arbetat fram utifrån erfarenheter och möte med människor. De har upptäckt att många människors bild av en löpare är utifrån elitidrotten ochatt den kännsouppnålig. Genom Löpning för ovana vill Ume Softrunners väcka nyfikenhet och intresse att utveckla bilden av sig själv som en springande person och naturligtvis hjälpa människor till en regelbunden aktivitet.

Konceptet bygger på att träna i grupp med likasinnade människorupp till 6 månader.Det handlar om att varsamt väcka och vänja kroppen vid löpning och få in en vana. I början springer man 2 minuter varvat med gång och så småningom kan man springa tex30 minuter i sträck eller den sträckan man vill utan att börja gå.Ume Soft Runnerskoncept löpning för ovana innehållerträningsprogram för själva löpandet,instruktioner, program för stretching och anpassad stegring av löpningen. När kroppen har fått sitt så fyller man på knoppen med motivation, peppning i gemenskap med andra träningskompisar i samma sits. Man träffas en gång i veckan hos Ume Softrunnersochså småningom ökar ofta motivationen att springa fler gånger i veckan när man hittar nya träningskompisar att träna med.

Nyhet i höst är att Ume Softrunners startat fortsättningsgrupper "Löpning för lite mer vana".Xtravaganzas viktcenter välkomnar denna idé och känner att detta samarbete gynnar våra medlemmar som kommit i den fas där de gått ner sina kilon och börjat jobba med att behålla sin nya vikt."

XTRAVAGANZA UMEÅ
satsar på hållbar utveckling

Info; Tomas Andebjörn
Tel; +46 (0)70322 64 08
mail; tomas.umea@xtravaganza.se

Xtravaganza Viktcenter Umeå har ett vinnande koncept som bygger på stor erfarenhet av både kunskap, erfarenhet och möten av kunder av olika slag i olika branscher. Konceptet bygger inte bara på att gå ner i vikt utan största fokus ligger på en gedigen livsstilsförändring. Den baseras på att förändra sitt ätbeteende, relation till mat och andra människor. Detta ligger till grund för ett långt, friskt och hållbart liv.

Det är viktigt att förstå tanken bakom konceptet, flera års ätande har gett övervikt, besvär och sjukdomar. Att förändra flera års beteenden måste få ta tid och görs inte på några månader. Erfarenhet visar att processen tar ung. ett år med individuellt stöd och gruppcoaching var 14 dag tillsammans med en egen hälsocoach. Små föreläsningar, material, medlemstjänster på nätet gör att viktresan blir en hållbar utveckling som består hela livet.

Xtravaganza Umeå har höga krav på sina hälsocoachers kunskapsnivå, där alla har en gedigen utbildning och erfarenhet inom alla de fyra ledstjärnorna som konceptet bygger på.

xtravaganzas viktcentrum etablerade sig i Umeå under hösten 2006 och har hjälp över 400 Umebor att minska i vikt. Företaget har under 2008 dubblat sin omsättning och satsar för fullt inför 2009.

Fakta xtravaganza
Xtravaganzas viktminskningskedja ökar stadigt i Sverige och Norden. Verksamheten, som drivs i form av franchising, startade 2001 med viktminskningsprogram på vanliga träningsanläggningar (idag över 100). Nu står utveckling och etablering av egna viktcenter för den största tillväxten. År 2005 startade xtravaganza sitt första viktcenter, som växte till två under 2006 och 17 under 2007. Målet för 2008 är en kedja av 50 viktcenter som hjälper människor att gå ned i vikt. För mer information, se www.xtravaganza.se eller kontakta vd Per Sundström, tel kontor 021-38 20 11, mobil 0736-72 65 44.