Champion Northern Europe filial

XXL stödjer Champion i sitt samarbete med Bröstcancerfondens Rosa Oktober-kampanj för att bekämpa bröstcancer

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 08:48 CEST

Champion fortsätter att stödja cancerforskningen för nionde året i rad.

Champion har ett avtal med BRO/Bröstcancerfonden för Rosa Oktober-kampanjen år 2014. I år har Champion designat och tillverkat en helt ny Rosa kollektion till stöd för Bröstcancerfondens insamling.

”Varje år får cirka 8 000 kvinnor i Sverige diagnosen bröstcancer och cirka 1 500 dör varje år.”

– Vi är mycket tacksamma över att kunna göra denna viktiga insats igen dessutom med ett helt nytt och utökat specialdesignat sortiment. Det är också glädjande att ha med den starka sportkedjan XXL i årets kampanj. Bröstcancerforskningen måste fortgå och vi på Champion vill bidra till att den kan göra det. Om vår insats kan ge hopp till människor som drabbats av bröstcancer och deras anhöriga, så har vi lyckats, säger Ralph Mühlrad, VD för Champion Northern Europe.

Champion är marknadsledande på collegeplagg samt även på sportbehå i Sverige, det ligger därför nära till hands för Champion att bidra till kampen mot bröstcancer.

-Tyvärr, nästan alla har någon form av relation till sjukdomen cancer. Att vi, tillsammans med Champion, kan vara med och bidra till just Bröstcancerforskningen känns mycket bra. Det är
väldigt enkelt; forskning kan stoppa denna fruktansvärda sjukdom, och forskningen behöver pengar. Genom denna kampanj är vi med och bidrar med just pengar, då en stor del av omsättningen av Champion/Rosabandet produkterna går direkt till bröstcancerforskningen,
säger Lars Bengtsson, VD för XXL Sverige AB.

Företagen skänker tillsammans 20 procent av försäljningsvärdet på dessa produkter till Bröstcancerfonden. Rosa Oktober-kampanjen börjar den 1:a oktober 2014.

För mer information, kontakta:

Ralph Mühlrad, VD, Champion, telefon 08-742 02 00 eller 070-570 35 20, e-post: rmuhlrad@champion-eu.com

Fakta om varumärket Champion och Champion Northern Europe

Varumärket Champion är ett av världens äldsta sportvarumärken som grundades i USA redan år
1919.

Champion Northern Europe tillverkar sportkläder, sportskor samt accessoarer av hög kvalitet och
säljer sina produkter till återförsäljare i hela Norden.

Champion Northern Europe ingår i koncernen Champion Europe som äger varumärket Champion
i Europa, Afrika och Mellanöstern. www.champion-eu.com

Fakta om BRO och Bröstcancerfonden

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 500 medlemmar. 33 lokala bröstcancerföreningar är anslutna till BRO och dessa driver verksamhet i hela landet. www.bro.se