Yello Strom

Yellos realtidsmätare testar Twitter.

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2009 16:50 CEST

Yello testar en applikation som använder Twitter för att informera sina kunder om elkonsumtionen.

Yello Stroms smarta realtidsmätare kan snart twittra kundens elkonsumtion. Yello arbetar just nu med de första testapplikationerna till mätaren.

"Vårt mål är att använda så många kanaler som möjligt när vi informerar våra kunder om sin energianvändning", säger Martin Vesper, vd på Yello Strom GmbH.

Ju mer lättillgänglig och detaljerad informationen om konsumtionen är, desto mer effektivt kan kunderna kontrollera sin konsumtion.

I framtiden kan Twitter bli ytterligare ett erbjudande till kunder med Yellos realtidsmätare. Kunden bestämmer själv vem som ska ha tillgång till deras information på Twitter. Twitter är ett socialt nätverk på internet där användare - eller som i det här fallet: Yellos realtidsmätare - kan skicka korta meddelanden.

Realtidsmätaren kopplar ihop elen med internet och gör energin synlig i kundernas vardag. Yello Stroms samarbete med Google kring Google PowerMeter är redan ett exempel. Från och med i höst kan elmätarkunder använda iGoogle för att analysera sin elkonsumtion.