Sun Microsystem AB

Ylva Hambraeus Björling går till Sun Microsystems

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 16:34 CET

Ylva Hambraeus Björling tillträder inom kort en befattning som Sales Operations Director, Central & Northern Europe hos Sun Microsystems. Hon får en operativ roll med ansvar för införande och uppföljning av nya globala affärsmodeller, processer och stödfunktioner.

“Jag är mycket nöjd med att vi har lyckats rekrytera en så pass erfaren medarbetare”, säger Anders Harrysson, VP Central & Northern Europe hos Sun Microsystems. “Ylva utgör en viktig operativ förstärkning till stöd för den starka tillväxtfas som vi befinner oss i.”

Ylva kommer närmast (sedan april 2001) från en befattning som VD i Svenska IT-företagens Organisation (IT-Företagen), en branschorganisation med cirka 500 medlemsföretag som utvecklar, tillverkar och säljer IT-relaterade produkter och tjänster. Hon har en gedigen erfarenhet från IT-branschen efter 5½ år på Telia, bland annat som Y2K-ansvarig och VD i Telia Business Innovation, och 16 år med olika befattningar inom IBM.

Ylva har varit ledamot och ordförande av Regeringens IT-politiska Strategigrupp under åren 2004 till 2006, och hon har förvärvat viktiga erfarenheter från nuvarande och tidigare styrelseuppdrag i IT-Universitetet i Göteborg, Nova Naturgas, Chalmers Innovation, Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS), och Kommunikationsforskningsberedningen.

Ylva är civilingenjör elektroteknik från KTH.

För mer information, kontakta:
Sylvia Hochmuth, Director Central & Northern Europe Marketing
Sun Microsystems