AMF

Ylva Sundgren, 22 år, vinnare i AMF Pensions fototävling

Pressmeddelande   •  Sep 23, 2003 12:38 CEST

Igår kväll offentliggjordes vinnarna i AMF Pensions fototävling för framtidens fotografer. Första priset tilldelades fotografen Ylva Sundgren, 22 år. Hon kommer från Stockholm och är utbildad vid GFU:s Fotoskola i Stockholm. Pristagarna presenterades i samband med öppnandet av en utställning på Lava, Kulturhuset.

Juryn enades om att Ylva Sundgren är "en säker vinnare" och att hennes bild "med störst fantasi och lekfullhet motsvarar tävlingens intentioner men ändå står fri från dem". Vidare bedömer juryn att "blandningen av hot och ömhet ger Ylva Sundgrens fotografi en överraskande laddning och håller all sentimentalitet borta".

Vi tycker det är viktigt att stimulera och uppmuntra unga fotografer som är nästa generations bildskapare. Syftet med tävlingen är att ge morgondagens konstnärer, reklam- och nyhetsfotografer en möjlighet att bli publicerade i professionella sammanhang. För AMF Pension är bildspråket centralt i all kommunikation. Ambitionen för oss är även att kunna använda bilderna i vår marknadsföring, säger Ingvar Skeberg, vice VD, AMF Pension.

Det här är den tredje gången som AMF Pension anordnar fototävlingen "Lite mer att leva för". I år valdes fyra ord som utgångspunkt: Kärlek, Trygghet, Pengar och Utmaningar. Tävlingsdeltagarna fick i uppdrag att använda ett eller flera ord som inspiration, drivkraft eller provokation. I alla tävlingar har kvinnorna varit väl representerade både som deltagare och pristagare. I år har kvinnliga fotografer varit mer framträdande och för tredje gången är förstapristagaren en kvinna. Omkring 100 fotoassistenter och fotostudenter från olika utbildningar var inbjudna att medverka i tävlingen. Av dem som ställde upp var 71 % kvinnor. Av bidragen har 38 stycken valts att ingå i årets fotoutställning och fotobok.

Andra priset gick till Anna Henriksson, Stockholm, tredje priset till Nina Varumo, Stockholm och fjärde priset gick till Olivier Rod, Lausanne, Schweiz. Alla fyra pristagare fick ta emot varsitt presentkort på 15 000 kronor för fotoutrustning.

Juryn består av:
Peder Alton, Foto- och arkitektkritiker på Dagens Nyheter
Lars Hall, Art Director, Lars Hall AB och en av grundarna till Hall & Cederquist Reklambyrå
Mårten Wålsten, Varumärkesstrateg, Publicis Stockholm
Ingvar Skeberg, vice VD, AMF Pension

Cecilia Rosendahl Lavén, Chef Marknadskommunikation, AMF Pension.

Bilderna kommer att finnas utställda på Lava, Kulturhuset från 22 september till 5 oktober. Bilderna finns också upplagda på www.amfpension.se.

Ingvar Skeberg, vice VD AMF Pension tfn: 070-349 1012 eller
Conny Johanson, Chef Information tfn: 070-216 2316