Kommunal

Ylva Thörn öppnade Kommunals förbundsmöte

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2003 09:00 CEST

Inför drygt 200 ombud inledde förbundsordförande Ylva Thörn Kommunals förbundsmöte i Malmö. Mötet pågår i två dagar. Hennes budskap var klart och tydligt. Lönekampen är inte över.

- Vi slutar inte kämpa så länge kvinnor inte tjänar lika lön som män för likvärdiga jobb. Så länge alla inte kan leva på sin lön utan kanske måste ha dubbla jobb. Så länge kvaliteten i den gemensamma välfärden inte är säkrad.

- Den allmänna opinionen är med oss. Det är en viktig signal. Allmänheten vill ha en välfärd värd namnet. Nu vet de vem som ger dem den.

– Vi behöver inte skämmas för avtalet. Ser man till helheten är det bra. De två viktigaste kraven är med. Det finns en ny lägstnivå. En hörnpelare i den solidariska lönepolitiken. Och vi har en insamlingsmodell som gör att man i lokala förhandlingar kan fördela pengarna. Jag har stor tilltro till att Kommunals förtroendevalda klarar det.

– Vi värderar inte medlemmarna olika. Vi har tagit kamp för medlemskollektivet som helhet. Vi har en stor styrka - VÅR ENIGHET. Vi ska ta debatt om avtalets innehåll men sedan gå vidare eniga in i rond två.

Mer information: Läs hela talet: www.kommunal.se

Kommunals pressjour, 08-728 29 00