Debaser

Yo La Tengo (US) till Debaser Medis 14/11

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2013 11:09 CEST

Sist vi såg New Jerseys stoltheter Yo La Tengo på en svensk scen var 2009 då de inför ett fullsatt Kägelbanan i Stockholm fullkomligt körde över sin publik, inklusive recensenter, med sina undersköna rundgångar som oftast färgas av så vackra melodier att vi bara står och gapar. SvD delade ut full pott efter spelningen och fick oss att ångra att vi inte var där.

Bandet som startade sin karriär 1984 och som sedan1992 varit en trio bestående Georgia Hubley, hennes äkta man Ira Kaplan och James McNew har växt från att vara ett litet obskyrt skramligt indieband till att bli ett band som ständigt välkomnas och beundras av en allt större publik. I början av detta år när vi nästan hade gett upp hoppet om att någon gång få höra något nytt med YLT kom den oerhört vackra och svävande plattan "Fade". Den högt ansedda musiksidan Pitchfork som konstaterade att det var bandets kortaste album sedan 1990´s "Fakebook" var lyriska och delade ut det höga betyget 8.1/10.

Det kan tyckas att ett band som haft samma medlemmar, samma skivbolag och i stort sett samma producent i snart tjugo års tid inte skulle vara de som överraskar sin publik, men på något sätt gör Yo La Tengo alltid det. Det är väl det som är det fina med denna fantastiska trio, och som gör att vi älskar dem så högt och innerligt.

Biljetter släpps i morgon fredag 19 april kl 10.

DEBASER är med sina ställen Debaser Slussen, Debaser Medis, Debaser Malmö och Debaser Humlegården Sveriges största klubbscen för i första hand pop och rock med en sammanlagd kapacitet på 1850 gäster under veckans flesta dagar. Sedan starten 2002 har runt 4-5000 artister som Bob Dylan, The Strokes, Eldkvarn, bob hund, Arcade Fire, The Hellacopters, Pete Doherty, Bright Eyes, Mando Diao, The Hives, Ryan Adams och en rad internationella DJs förgyllt våra dagar.

För mer info besök: www.debaser.se
Presskontakt: viktor@debaser.se
Bilder: http://www.flickr.com/photos/debaser/