Nära utveckling AB

Yogavandringar lockar fram stilla skratt i bokskogarna

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2015 14:49 CEST

I slutet av augusti arrangeras en yogavandring i Åkulla bokskogar utanför Varberg. Under tre dagar går man genom bokskogarna och vidare till slutmålet Sörby naturhälsogård, sammanlagt 45km. Yogavandringarna startades av Ulrika Sandström, beteendevetare och yogalärare, och det här blir den nionde yogavandringen hon genomför.

”Jag hade min första vandring hösten 2013 och fick mersmak. Jag ville prova att lägga ihop det som jag själv älskar, nämligen yoga, vandringar och mindfulness-träning, och se om andra ville följa med. Intresset var stort så i år satsar jag lite mer. Jag driver två hälsoinriktade företag och är väldigt intresserad av att hitta olika sätt att hjälpa människor må bra inifrån och ut, och jag är jätteglad att folk vill med ut i skogen, det här är bland det roligaste jag gör.”

De flesta vandringarna är i närheten av Varberg och har lockat deltagare från både Malmö, Norrköping och Jönköping men de flesta som varit med är hallänningar och många varbergsbor. Vandringarna kan vara heldagar, en kväll eller, som i Åkulla, flera dagar långa.

”Jag har skapat vandringarna så som jag själv gillar att ha det – vi går i lagom takt, äter god mat och övernattar i riktiga sängar. Ingen tung packning att kånka på. Tanken är att deltagarna inte ska behöva tänka på något praktiskt alls. Bara komma och släppa vardagsproblemen och få låta naturen och yogan hjälpa dem komma ikapp sig själva.”

Yogavandringarna har hittills lockat främst kvinnor men så gott som alla vandringar har haft minst en man i gruppen. En del av varje vandring är alltid under tystnad, men det blir också mycket prat och skratt.

”Yogavandringarna är inspirerade av pilgrimsvandringarna men platsen som är målet är inte en kyrka utan att upptäcka ett lugn och ett stilla skratt inombords.”

Kontakt:

Ulrika Sandström, Nära utveckling, 070-617 2817, ulrika@nara.se (www.nara.se)

Länkar:

Hemsida: www.yogavandring.se

Facebook: www.facebook.com/yogavandring

Vi lyfter fram företag och människors bästa sidor genom coaching, marknadskommunikation och digitala verktyg för välmående. www.nara.se