Yogiboost

Yogiboost vann varumärkestvist mot Arla i Patent- och marknadsöverdomstolen idag

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2016 17:28 CEST

I maj 2014 stämdes Yogiboost av Arla som hävdade att varumärket Yogiboost gjorde intrång på Arlas varumärke Yoggi. Ett påstående som nu har avslagits. Patent- och marknadsöverdomstolen skriver följande i domen:

”Även med beaktande av att ingredienserna kan se olika ut för de olika varorna måste

det för genomsnittskonsumenten framstå som att det finns ett samband mellan produkter som yoghurt, frozen yoghurt och smoothies baserade på yoghurt. I känneteckensrättslig mening finns härigenom en likhet mellan de varor som kännetecknen avser. Det finns dock en inte obetydlig skillnad mellan det sätt på vilket Yogiboost säljer frozen yoghurt och det sätt på vilket Arlas fruktyoghurt säljs.”

”Vid en helhetsbedömning av samtliga relevanta faktorer kan på grund av det anförda samspelet mellan de motstående kännetecknens likhet respektive varornas likhet inte anses vara så starkt att det i känneteckensrättslig mening finns risk för att omsättningskretsen kan tro att varorna kommer från samma företag eller företag med ekonomiska band. Därmed finns det inte någon risk för förväxling.”

– Vi har hela tiden varit övertygade om att domstolen skulle fatta ett beslut till vår fördel. Nu kan vi sätta full fart i vår expansion i Sverige och vi håller just nu även på att öppna upp ett större antal glasscaféer i Kina, säger Ludvik Georgsson, ordförande, Yogiboost.

Målet prövades i Stockholms tingsrätt för bara ett år sedan och även där fick Yogiboost rätt, men domen överklagades av Arla. Patent- och marknadsdomstolen bestämde nu att domen inte får överklagas.

– Det här har varit Davids kamp mot Goliat, säger Kristina Fredlund som är Yogiboosts ombud och jurist på Awapatent. Dock har jag från början inte tyckt att varumärkena är förväxlingsbara ens om det hade rört sig om samma varor. Nu är det ju dessutom fråga om en jämförelse mellan yoghurt i livsmedelsbutiken å ena sidan och ett glasscafé å andra sidan. Då blir skillnaderna än tydligare.

Domen i sin helhet går att beställa här:

Bakgrund5 maj 2014: Arla lämnar in en stämning mot Yogiboost gällande varumärkesintrång i varumärket Yoggi13 oktober 2015: Tingsrätten ger Yogiboost rätt mot Arla18 oktober 2016: Patent- och marknadsöverdomstolen fastställer tingsrättens dom.

För mer information, vänligen kontakta:Ludvik Georgsson, ordförande, Yogiboost Retail ABTfn: 0733-303539, e-post: ludvik@yogiboost.se

Kristina Fredlund, jurist, Awapatent

Tfn: 040-985186, e-post: kristina.fredlund@awapatent.com

”Vi vill skapa en glassig och rolig vardag för barn, ungdomar och vuxna. Det gör vi i en unik, rolig, kreativ och interaktiv miljö som skapar glädje och äventyrliga smakupplevelser”