YouGov Sweden AB

YouGov inleder samarbete med Svenska Dagbladet

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 09:58 CET

Opinionsinstitutet YouGov har inlett ett nytt strategiskt mediesamarbete med Svenska Dagbladet om regelbundna valmätningar inför det stundande amerikanska presidentvalet.

– I Sverige finns ett stort intresse för presidentvalet och samarbetet med Svenska Dagbladet stödjer oss på ett bra sätt att dels fortsätta bygga varumärke i Sverige och dels att visa vår internationella bredd inom opinionsmätningar, säger Lars Björkman ansvarig för affärsutveckling, YouGov Norden.

– Vi är väldigt stolta över att vi i USA samarbetar med den välrenommerade tidskriften The Economist om våra mätningar, och vill gärna dela med oss av resultaten till den svenska publiken. Alla har trots allt inte tillgång till The Economist, säger Stina Morian, analyschef opinion, YouGov Sverige.

– För oss är det ett tillfälle att få tillgång till djupare kunskap kring det amerikanska valet och hur väljarna resonerar – att vi får tillgång till samma material som The Economist hjälper oss förstås i vår USA-rapportering, kommenterar Niklas Kierkegaard, utrikeschef SvD.

Samarbetet med Svenska Dagbladet startar den 20 mars och löper över presidentvaldagen 6 november i år.

YouGov – What the world thinks

YouGov Sweden AB är det ledande internetbaserade undersökningsföretaget i Norden. Vi arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi. YouGov kombinerar modern teknik med god analysförmåga och engagemang.

Namnet YouGov är bildat av engelska orden ”YOU”, du, och "GOVern”, regerar/styr. Detta för att företagets grundare, Nadhim Zahawi och Stephan Shakespeare, inte bara ville bedriva politik för att påverka utan få folket att påverka politiken.