YouGov Sweden AB

YouGov Väljaropinion juni: Moderaterna backar

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 08:01 CEST

Moderaterna tappar rejält i YouGovs Väljaropinion i juni. Tendensen fanns redan i maj, då M tappade i förtroende att lösa arbetslösheten till S. Nu tappar Moderaterna stöd, till förmån för främst egna samarbetspartier, men också till oppositionen i sin helhet.

Man kan också se att Reinfeldt tappar sitt rekordstarka förtroende, men är fortfarande mycket starkare än de andra partiledarna.

Numer finns en oppositionsledare, vilket förstås gör konkurrensen tuffare för Reinfeldt och c/o. I YouGovs tidigare mätning om väljarvandringar kunde man se att de väljare S förlorade efter valet lämnade på grund av oklar framtida ledning för partiet: dessa håller nu på att hitta tillbaka. Någon direkt Juholt-effekt är dock svår att se. S-väljaren gillar helt enkelt att partiet har en ledning, men är inte överdrivet förtjusta i Juholt, vilket förtroendesiffrorna visar.

– S-väljarna är landets trognaste väljare, och överger inte sitt parti. Om det faktiskt skulle vara en Juholteffekt så skulle det gå ännu bättre, vilket det brukar göra för nya partiledare i opinionen, kommenterar Stina Morian, analyschef YouGov Opinion.

– Men man måste, förstås, skilja på opinion och valresultat, speciellt så här långt innan nästa val. I dagsläget får man se opinionssiffror som löpande betyg på politiker och partiers insatser – och dagsbetyget för S och Håkan Juholt är att det är bra att man valt ledare, men väljarna avvaktar med entusiasmen, fortsätter Stina Morian.

Fredrik Reinfeldt kommer ändå få det tufft – han har nu varit statsminister i snart fem år och vid valet 2014 i åtta. Risken är stor att folk tröttnar och tappar förtroendet. Moderaterna behöver förnya sig, och detta utan att utplåna sina allianskollegor: KD, FP och C.

För Miljöpartiet går det väntat bra, de har i samband med språkrörsbytet synts, frågan är dock om Romson/Fridolin kan matcha politikens stjärna Maria Wetterstrand, det kommer vara sommarens spännande fråga.

För alla siffror, se bifogad PDF.

Stina Morian, analyschef YouGov Opinion

YouGov – What the world thinks

YouGov Sweden AB är det ledande internetbaserade undersökningsföretaget i Norden. Vi arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi. YouGov kombinerar modern teknik med god analysförmåga och engagemang.

Namnet YouGov är bildat av engelska orden ”YOU”, du, och "GOVern”, regerar/styr. Detta för att företagets grundare, Nadhim Zahawi och Stephan Shakespeare, inte bara ville bedriva politik för att påverka utan få folket att påverka politiken.