Chalmers Innovation

”YouPic – YouTube för bilder”

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 09:07 CEST

Företaget släppte en betaversion av YouPic för ett år sedan och med en ny version i juni i år. YouPic är en användarvänlig och visuellt tilltalande bilddelningssajt där bilder laddas upp och visas i realtid. Som medlem på sajten bygger man en personlig värld med bilder. Sajten, som fungerar som ett community, har redan omkring 5000 användare runt om i världen.

– Vårt mål är att göra fotodelning enklare, snyggare och roligare, säger Navid Razazi.

Företaget deltog under våren i Chalmers Innovations Spring Camp för startups inom mjukvaru- och internetbaserade affärsidéer. Där fick de tillsammans med ytterligare tio företag utveckla sin produkt och samtidigt få stöd av erfarna serieentreprenörer. För YouPic resulterade Spring Camp i att Chalmers Innovation Seed Fund AB har valt att investera i bolaget. YouPic ingår nu i Chalmers Innovations inkubator.

– YouPic har hittat en nisch inom bilddelningssajter som saknats och där det finns en efterfrågan. De kan snabbt nå ut globalt och det finns redan människor från hela världen som använder YouPic, säger Per Sahlin, affärsutvecklare på Chalmers Innovations.

För ytterligare information kontakta:

Navid Razazi, VD på YouPic, 0707 55 00 30, ceo@youpic.com

Per Sahlin, affärsutvecklare på Chalmers Innovations, 0701-60 11 80 per@chalmersinnovation.com

Chalmers Innovation identifierar, utvecklar och finansierar teknikbaserade tillväxtföretag. Sedan starten 1999 har de varit med och startat 102 företag. Företagen hade under 2010 en total omsättning på 415 miljoner kronor och 415 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,37 miljarder kronor i dessa bolag. De här resultaten gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation är utvald att ingå i regionala samt nationella inkubatorsatsningar från Innovationsbron och Västra Götalandsregionen.