NBI I Växjö

Yrkeshögskoleutbildning – Ledning och Styrning av Distributionslogistik

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 15:26 CET

I förra veckan meddelade Myndigheten för yrkeshögskolan om de nya utbildningar som blivit beviljade för 2010. Av totalt 851 inkomna ansökningar beviljades 297 start. Bland dessa fanns utbildningen Ledning och Styrning av Distributionslogistik i Hässleholm.

”Vad jag kan se finns det ett klart behov av den här typen av utbildningen i regionen. Det är mycket logistikarbete här i de södra delarna mycket beroende på närheten till kontinenten. Vi på Axfood har anställt en ny arbetsledare inom distribution varje år de senaste 4 åren. Jag tycker det är vikigt med grundkunskap inom ekonomi och juridik. Sen är praktik oerhört viktigt, det är en sak att läsa om något i teorin men en helt annan sak sedan kunna arbete med det. För att kunna arbete i företagsledning behöver man universitetsstudier, men för att kunna arbete på lägre ledande positioner föredrar jag den här typen av yrkesutbildning där fokus ligger mer på det praktiska. Utbildningen är helt klart ett bra komplement till universitetsutbildningar inom logistik.”

Peter Färdig, Transportchef Region Syd, Axfood

Utbildningen kommer bedrivas under 2 år, eller 85 studieveckor, i Hässleholm. Viktiga delar som kommer tas upp är bland annat Logistik, Juridik, Arbetsmiljö och skydd, Distributionsstyrning samt Operativt ledarskap. 23 veckor kommer bestå av LIA, uppdelad på två perioder.

Utbildningen kommer att erbjudas med start i september 2010.

Kontaktperson: Jakob Ejeson, jakob.e@nbi.se , tfn. 0733-841223.

Nordic Business Institute har över 20 års erfarenhet av kompetensutveckling. För oss innebär kompetensutveckling att ge något av det vi kan för att göra det företag eller den organisation som du arbetar i lite bättre, intressantare, effektivare, smartare och mer energirik. Genom kompetensutveckling förbättras och utvecklas både människor och organisationer.

Vi kompetensutvecklar främst inom marknadsföring/kommunikation, ekonomi/ledning och inköp/logistik. Förutom ett 25-tal företagsutbildningar har vi även ett tiotal yrkeshögskoleutbildningar. Utöver det kan vi också skräddarsy utbildningar utifrån organisationers behov och önskemål. Alla våra utbildningar har utgångspunkten i praktisk kunskap på akademisk grund.

Eftersom vi funnits i mer än 20 år har vi hunnit växa en del. Förutom vårt säte i Växjö finns vi även i Malmö, Hässleholm, Karlskrona, Stockholm och Sundsvall och snart även i Kalmar, Säffle och Örebro. Vi har även verksamhet i Norge genom samarbetsföretaget NBI Norge AS.