TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Yrkesklädesgigant slipar klorna

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 09:29 CET

Europas största aktör inom yrkeskläder, Kwintet Group, är mitt uppe i ett omfattande arbete att slå samman bolag, omlokalisera produktutveckling och fokusera på färre men starkare varumärken. Som ett led i omvandlingen har samtliga svenska dotterbolag, häribland Fristads, koncentrerats till nybildade Kwintet Sverige AB, med en omsättning på 1,2 miljarder kronor.

En process har också inletts att koncentrera produktutvecklingen av koncernens tunga yrkeskläder till två ställen varav Borås är ett av de som fått förtroendet.
Under Nordbygg som arrangeras på Stockholmsmässan mellan 20 och 23 mars presenterar Kwintet Sverige förändringsarbetet och passar samtidigt på att visa sitt senaste närmande mot modebranschen.

Fram till i år var Kwintets verksamhet i Sverige organiserad i dotterbolagen Kwintet Fristads AB, Indiform AB, Martinson Konfektion AB och Wenaas AB.

– Syftet med sammanslagningen är att bli mer kraftfulla i agerandet på den svenska marknaden men också att dra nytta av potentiella synergier inom ekonomistöd, sortiment, marknadsföring och IT-funktioner. Att samla allt till ett och samma företag är något vi vet uppskattas av kunderna, säger Stefan Dinér som är VD för det nya storbolaget.

Vid sidan om de rent juridiska förändringarna i Kwintet Groups nationella bolag har ett omfattande arbete inletts att banta ner den vildvuxna floran av varumärken. Av dagens 25 kommer endast ett ensiffrigt antal att återstå vid utgången av 2012. Den största förändringen sett till omsättning är att Fristads och danska Kansas slås samman till Fristads Kansas och bildar Europas största varumärke inom tyngre arbetskläder. En ny logotype har tagit fram och visas nu officiellt för första gången på Nordbygg. En annan viktig förändring för svensk del är att Hejco (ett välkänt märke som vänder sig till hotell, restaurang, vård och omsorg) successivt ersätts av Bragard och Clinic Dress, som är väl etablerade varumärken i Europa.

Att koncernens utveckling av tunga yrkeskläder koncentreras till Borås innebär enligt Stefan Dinér ”en fantastisk möjlighet” med ökade resurser och nya spännande utmaningar. Av Kwintet Groups omsättning på ca 600 miljoner euro förra året svarade tunga yrkeskläder för en väsentlig del, så det är ett tungt ansvar som faller på Borås.

Under Nordbygg är det inte bara de strukturella förändringarna som belyses. Kwintet kan också presentera intressanta produktnyheter som den nya streetwear-inspirerade kollektionen Edge. En annan nyhet på temat föryngring är den sportmodeinfluerade kollektionen Generation Y som utökas med fler artiklar efter önskemål från kunderna. Gereration Y, som Fristads lanserade i mitten av nollnolltalet, var först att anamma den så kallade Cocona®-tekniken i den internationella yrkesklädesbranschen. Tekniken innebär att fibern laddas med ett aktivt kol som utvinns ur kasserade kokosnötskal från livsmedelsindustrin och som i sin tur ökar plaggens torkningsförmåga och skydd mot dålig lukt.

Stefan Dinér räknar med att de förändringar som nu pågår ska vara helt genomförda i slutet av nästa år.

– Nu gäller det att dra nytta av styrkan i det nya företaget som sammantaget erbjuder Sveriges och Europas i särklass största utbud av yrkesrelaterade kläder.

– Förutom att fortsätta leverera bra produkter till befintliga kunder vill vi inspirera återförsäljarna att tillsammans med oss på Kwintet Sverige upptäcka andra potentiella målgrupper än de som redan bearbetas. Oavsett om det gäller kläder för kirurgi, golvläggning, hotellreceptioner eller brandförsvar har vi ett starkt koncept som passar. Och genom att samla allt till ett ställe skapas en bättre totalekonomi för kunden.

Kwintet Sverige är medlem i TEKO.