RTS

Ystads kommun med Wallander vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 09:08 CEST

Ystads kommun med Wallander vinnare i Stora Turismprisets regionfinal Stockholm den 17 september 2008

Ystads kommun, för sin satsning på Wallander, har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Nominerade var även företaget ”Upplev och Njut” med matvandringar och Äpplemarknaden i Kivik. Ystad kommun, med Wallander, går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 23 oktober i Stockholm.

”Fantastiskt roligt för Ystads kommun och vår filmsatsning. Utmärkelsen driver på utvecklingen av nya avsnitt, på nya språk och på nya marknader. Den här dagen har bevisat att film driver turismen och besöksnäringen i sydöstra Skåne samt utvecklar näringslivet”, säger Lars-Åke Ståhl, förvaltningschef, Ystads kommun.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige.

Juryn lämnade följande motivering om vinnaren:
“ Ystads Kommun har på ett professionellt sätt, i både produktutveckling och marknadsföring, tagit vara på det stora intresse som romankaraktären skapat genom böcker och filmproduktion. Ett brett och innovativt lokalt engagemang har gett en kraftfull förankring. Arbetssättet är ett banbrytande föredöme som genom systematiska samarbeten skapat stor ekonomisk betydelse för många aktörer inom besöksnäringen. Internationaliseringen och exporten är en mycket betydande del i produkten”. Prisutdelare var Gunvor Engström, landshövding i Blekinge län och värd för regionfinalen i Karlskrona.

Ystads Kommun med Wallander går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober.