Jarowskij Enterprises AB

Ytterligare drömrekrytering för Jarowskij när Annica Bellander Rune värvas som producent

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2018 14:21 CET

Produktionsbolaget Jarowskij förstärker sin dramaavdelning ytterligare genom att rekrytera den Oscarsnominerade producenten Annica Bellander Rune till företaget.

Jarowskij med nyliga dramasuccéer som, ”Vår tid är nu”, ”Solsidan”, ”Svartsjön” Morran & Tobias” och ”Finaste familjen” förstärker sin dramaavdelning ytterligare genom att rekrytera den Oscarsnominerade producenten Annica Bellander Rune som ny producent.

Annica kommer närmast ifrån produktionsbolaget Stella Nova dit hon gick efter att ha producerat ”En man som heter Ove” för SF studios.

Annica har en gedigen bakgrund inom såväl filmdistribution som musikindustrin och har tidigare bl.a. arbetat som marknadschef på Nordisk Film Distribution, där hon ledde lanseringar av b.la. Millennium-trilogin, Twilight-serien, Snabba Cash-trilogin och Beck innan hon sadlade om till att bli dramaproducent.

- Jag ser Jarowskij som ett starkt och innovativt produktionsbolag som satsar på drama där jag verkligen ser framemot att bli en del av deras team,
säger Annica Bellander Rune

- Suget efter drama har aldrig varit större än idag - och konkurrensen är stenhård. Den bästa konkurrensfördelen man kan skaffa sig är att omge sig med så kompetenta, begåvade och lustdrivna personer som möjligt. Det är människor som gör skillnad. Därför är det en ynnest att Annica valt att komma till oss. Med Annica tar vi nu nästa steg och stärker vår framgångsrika dramaavdelning,
säger Johanna Bergenstråhle, utvecklingschef på Jarowskijs dramaavdelning.

Jarowskij är det äldsta och ett av de största svenska produktionsbolagen för TV & film. Jarowskij ligger bakom varumärken som Vår tid är nu, Solsidan, Svartsjön, Morran & Tobias, Finaste familjen, Wild Kids, Hellenius Hörna, Svenska The office, Renées brygga, Fångarna på Fortet, Parlamentet, Tro hopp & kärlek & Duellen. Jarowskij är en del av den internationella produktionsbolagskoncernen Banijay.

För mer information, kontakta gärna:

Johanna Bergenstråhle, Utvecklingschef Drama, tel 0702-50 51 92
Annica Bellander Rune, Producent, tel 0723- 70 84 38
Iréne Lindblad, VD, tel 0736-87 87 11

Jarowskij är ett av Sveriges största produktionsbolag och det i särklass största inom humorgenren. Vi älskar rörlig bild och ligger bakom produktioner som Vår tid är nu, Klassfesten, Duellen, Solsidan, Morran & Tobias, Finaste Familjen, Parlamentet, Wild Kids, Fångarna på Fortet och många, många fler.

Genom att arbeta med de mest kreativa och passionerade människorna i landet, både bakom och framför kameran, är vår ambition att skapa rörlig bild som sticker ut, förnyar och underhåller – oberoende plattform. Vi sysselsätter de allra bästa i branschen, allt från författare, redigerare och producenter till stylister, skådespelare och programledare. Hos oss hittar du både de största TV-stjärnorna och supertalangerna som just har gått ut gymnasiet.

Förutom att leverera prime time-underhållning till våra TV-kanaler eller långfilmer på bioduken, hjälper vi även företag att berätta sin historia i form av storytelling och branded content. Vi gör podcasts och driver ett management med talanger som verkar på alla olika slags plattformar.