Rederi AB Transatlantic

Ytterligare en kapten till Ostindiefararen är utsedd

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 18:00 CEST

Ostindiefararen Götheborgs expedition till Kina påbörjas under hösten 2005. Resan är uppdelad i 12 etapper och tar nästan två år.
Idag har den norske sjökaptenen och sjöingenjören Gunnar Silfverberg Utgaard blivit utsedd till kapten ombord på Ostindiefararen.
Kapten Gunnar Silfverberg Utgaard har erfarenhet av oceangående råseglare och har under mer än 10 år varit styrman och befälhavare på det norska skolfartyget och fullriggaren Christian Radich. Den 52-årige sexbarnspappan är född i Norge och är idag bosatt utanför Strömstad.
- Inom Svenska Ostindiska Companiet och B & N Nordsjöfrakt är vi stolta över att ha rekryterat två av de främsta befälhavarna för råseglare i Sverige och Norge. Tillsammans har den tidigare utsedde kapten Peter Kaaling och den nu utsedde Gunnar Silfverberg Utgaard över 20 års erfarenhet av oceansegling med stora råseglare. Bägge har erfarenhet av ungdomsutbildning, uppvisat gott ledarskap och är vana vid representation i utländska hamnar. Allt detta i kombination med deras organisatoriska förmåga och höga säkerhetsmedvetande gör att vi är övertygade att vi har lyckats värva de bästa tänkbara personerna för dessa kaptenspostitioner, säger Nils-Ove Jansson, expeditionsansvarig för Ostindiefararens världsseglats.

Nu när båda kaptenerna är utsedda börjar uttagningen av de två besättningsomgångar som skall bemanna skeppet under seglatsen till och från Kina. Denna rekrytering kommer att fortlöpa under hösten 2004. I april 2005 påbörjas provturerna med Ostindiefararen Götheborg.

Hösten 2005 startar resan som skall gå till Guangzhou, Shanghai och Hong Kong i Kina, med stopp bland annat i Cadiz i Spanien, Recife i Brasilien, Kapstaden i Sydafrika, Fremantle i Australien och Jakarta i Indonesien. Resans exakta rutt är dock ännu inte helt fastställd, men grundtanken är att segla runt Godahoppsudden och följa den resväg som de historiska ostindiefararna gjorde på 1700-talet.

För information om SOIC:
Annica Magnusson, Pressansvarig, tel: 031-779 34 53, annica.magnusson@soic.se
Frågor om expedition och planering:
Nils-Ove Jansson, Expeditionsansvarig, tel: 031-60 50 00, nils-ove.jansson@soic.se
Om rekrytering, bemanning och utbildning:
Staffan Strive, Driftschef på B & N Nordsjöfrakt, tel: 031-67 47 00, staffan.strive@bn.se

Svenska Ostindiska Companiet AB har de senaste tio åren byggt ett av världens största seglande historiska skepp vid varvet Terra Nova i Göteborg. Skeppet är en replik av den Ostindiefarare som år 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Fartygsbygget baseras på en marinarkeologisk utgrävning av lämningarna efter det grundstötta fartyget. Kung Carl XVI Gustaf är projektets högste beskyddare och övervarade sjösättningen av skeppet den 6 juni 2003. Skeppet döptes av drottning Silvia den 3 september 2004. Tanken är att skeppet åter ska segla till Kina, längs samma rutt som det historiska Svenska Ostindiska Companiet tog i sin handel med Orienten och Kina, som ett flaggskepp
för Sverige. Avsegling planeras ske i oktober 2005.