Axis Communications

Ytterligare installationer av Axis nätverksvideo i amerikanska butikskedjor

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 09:05 CEST

Axis Communications, det ledande globala företaget på nätverksvideomarknaden, meddelar idag att en butikskedja i den amerikanska mellanvästern installerar Axis nätverksvideoprodukter för övervakning av kedjans samtliga 210 stormarknader. Med hjälp av nätverksvideosystemet integreras bilderna i kassasystemet och gör det möjligt för butiksledningen att övervaka avvikelser i försäljningsprocessen. Affären är värd ungefär 1 miljon USD för Axis.

Spiritech, ett företag som arbetar med systemintegrering och en samarbetspartner till Axis, har designat och installerat systemet som består av AXIS 240Q videoservers. Videoservrarna digitaliserar bilderna från butikernas befintliga analoga kameror och integrerar dem med en nätverksvideoinspelare (NVR) och Spiritechs program Revelation Software som även omfattar kassasystemets teknologi.

- Kunden insåg fördelarna med att byta till ett digitalt system, men ville ändå inte göra sig av med den investering som man gjort i analog teknik. Axis videoservrar blev då ett kostnadseffektivt sätt för oss att uppgradera systemet, säger Whitey Helberg, vd för Spiritech.

Utöver övervakning av kassorna hjälper nätverksvideosystemet stormarknaderna att spela in, lagra och hantera videofilmerna mer effektivt. Med upp till 100 analoga kameror i varje butik behövde företaget tidigare hyllvis med videoband för allt som skulle spelas in. Videofilmerna byttes manuellt var åttonde timme och tog upp stort lagringsutrymme.

- Axis har sett att efterfrågan på nätverksvideosystem har ökat inom detaljhandeln. Tekniken är lätt att integrera med många av de system som finns i butikerna, exempelvis kassa- och accesskontrollsystem. Detta gör att butiksinnehavarna bättre kan hantera lager, skador och bedrägeri, säger Ray Mauritsson, verkställande direktör, Axis Communications.

Med nätverksvideosystemet lagras alla bilder på standardservrar. Det finns alltså inga videofilmer som måste bytas och lagras. Butiksledningen kan söka efter bilder utifrån information om en viss händelse, tid och datum istället för att manuellt behöva gå igenom timvis med videoband. Installationen av nätverksvideosystemet väntas bli klar senast september 2006.

För mer information, kontakta:
Margareta Lantz, Investor Relations and Corporate Communications Manager, Axis Communications;
tel: 046 2721800, e-mail: pressoffice@axis.com

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-list. Företaget agerar globalt via egna kontor i sexton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis

Om Spiritech
Spiritech har arbetat med skydd åt företag i mer än 25 år och har blivit ledande inom säkerhetsbranschen. Företaget består av välutbildade och mycket kompetenta tekniker som är oerhört engagerade i sitt arbete med att hitta nya lösningar åt kunderna allt eftersom deras behov förändras. Bland kunderna finns allt från små och medelstora företag till de största stormarknaderna. Företaget agerar med hög integritet och stor ärlighet och har på så sätt lyckats få fotfäste på den extremt konkurrensutsatta marknaden för företagssäkerhet och har lämnat den starkaste konkurrenten ljusår bakom sig. Mer information finns på www.spiritech.net .