Iapsis

Yuka Oyama: Mass-collaborations

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:22 CEST

En föreläsning med Yuka Oyama, Berlin. Moderator: Karen Pontoppidan, gästprofessor på Ädellab, Konstfack.

Tid: 23 april kl 19.00

Plats: Projektrummet på Iaspis, Konstnärsnämnden, Maria Skolgata 83, Stockholm.

Föreläsningen är på engelska

Fri entré

Yuka Oyamas verk innefattar oftast någon form av interaktion. I "Schmuck Quickies" använder hon en frisörssalongsliknande scenografi för att i dialog med "kunden" bygga smycken på plats. I ett annat projekt, "Invasion of privacy", våldgästar hon olika hem inför kommersiella högtider som jul, halloween och påsk för att dekorera bostaden tillsammans med familjen. Yukas arbetsmaterial är ofta låg-status som till exempel PET-flaskor, tejp, folie, papper, ballonger och garn.

Yuka Oyama är Iaspis ateljéstipendiat under april månad. Vistelsen är ett samarbete med Ädellab på Konstfack i Stockholm. Yuka är född i Tokyo men bor och arbetar i Berlin. För mer information och bilder se: www.dearyuka.com

Iaspis

Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer

Konstnärsnämnden

Maria Skolgata 83

www.iaspis.se

Yuka Oyama: Mass-collaborations

Lecture with Yuka Oyama, Berlin. Moderator: Karen Pontoppidan, guest professor at Ädellab, Konstfack.

Time: 23 April, 7 pm

Place: The project room at Iaspis, Konstnärsnämnden, Maria Skolgata 83, Stockholm.

Lecture in English

Free admission

Yuka Oyama's work often include some kind of interaction. In "Schmuck Quickies" she operates from a mobile station reminiscent of a hair dresser's salon in which she builds jewellery in dialogue with the customer. In another project, "Invasion of privacy", she turns up uninvited to decorate the house together with the inhabitants before Christmas, Easter or Halloween. All of her materials are recycled and easy-to-come-by like PET-bottles, paper, balloons, yarn etc.

During April, Yuka Oyama is an Iaspis artist-in-residence, a collaboration between Iaspis and Ädellab at Konstfack (The metaldepartment at University College of Arts, Crafts and Design) in Stockholm. Yuka was born in Tokyo and works and lives in Berlin. For more information, please visit: www.dearyuka.com

Iaspis

The Swedish Arts Grants Committee's International Programme for Visual Artists