Rabén & Sjögren

"Yummy" och "Hitta hem" - två starka berättelser om att få vara nära sig själv

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 09:35 CEST

Yummy av Eva Susso
Läsarålder: 9-12 år
Recensionsdag 2012-09-03

Det är ni som ska flytta, ylade Gabby. Du och dina trashföräldrar! Jag sparade det där trash-ordet. Jag glömde det aldrig.

Det börjar äntligen bli lite bättre. Tolvåriga Mia och pappa har fått en lägenhet. En riktig, med möbler som socialen har skaffat. Mamma har flyttat hem igen och Mias föräldrar har lovat att sluta vara fulla. Dessutom har hon fått ett smeknamn, ett riktigt snällt! Yummy.

Mia är en överlevare, både skör och stark. Hennes värld är otrygg men hon har en flödande fantasi som kompenserar. Vad som är illusion och vad som är verkligt glider in i varandra. Eva Susso porträtterar en utsatt tjejs värld så att det känns rakt in i magen. Kim W Anderssons serieartade bilder kompletterar stämningen - levande, surrealistiskt, tragiskt och hoppfullt.

Eva Susso läser ur Yummy:

Hitta hem av Ann-Helén Laestadius
Läsarålder: 12-15 år
Första recensionsdag: 2012-08-27

Hitta hem är fjärde boken om den samiska tjejen Agnes som står med ena foten i Stockholm och andra foten hos mormor och morfar i Soppero i Norrbotten. En historia om att finna sig själv, och om att hitta hem.

Det är sommarlov och för första gången ska Henrik hälsa på Agnes i Solna utanför Stockholm. Kommer han att passa in? Och kan han kanske tänka sig en framtid där, tillsammans med henne? Agnes är full av förväntan, men Henriks besök blir inte riktigt som hon tänkt sig.

Veckan innan skolstart återvänder Agnes till Soppero för återträff med konfirmationsgänget. Det är kul att träffa alla kompisar igen, men vistelsen i byn blir inte helt friktionsfri.

De tre tidigare böckerna om Agnes har fått väldigt fint mottagande, från både läsare och recensenter.

Ann-Helén Laestadius är same från Kiruna, men sedan tio år tillbaka bor hon i Stockholm. Hon debuterade 2007. Laestadius har arbetat som journalist sedan 1990, idag frilansar hon och föreläser om sina böcker, samer, språk och identitet.

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och non books.

Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk.