Grannar AB

Yvonne Karlsson är Sveriges bästa granne!

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 14:37 CET

Yvonne Karlsson från Karlstad har, i tuff konkurrens med goda grannar från stora delar av landet, utsetts till ”Sveriges bästa granne” av besökarna på Grannar.se.

Yvonne Karlsson, 54 år, var en av de tio finalister som vår jury med Babben Larsson i spetsen sållade fram bland alla de som nominerats av våra medlemmar. Ur nomineringen av Yvonne kunde läsas att "Min granne är en av de underbaraste människorna som jag känner! Vi träffades för drygt ett halvår sen då hon behövde hjälp med att gå ut med sina fina hundar. Vi har varit med om så mycket den här korta men händelserika tiden tillsammans. Hon förlorade sin sambo i somras som jag också tyckte så väldigt mycket och som jag stod nära. Vi har både delat sorg och glädje tillsammans. Varför jag tycker att hon förtjänar utmärkelsen "Sveriges bästa granne" är för att hon verkligen är det, hon är som en extramamma! Hon är den snällaste och mest omtänksamma människa jag träffat”.

- Vet inte riktigt varför jag blev nominerad. Jag har alltid varit bra på att lyssna, det är nog min styrka. Jag har gett av min tid till Andreana men hon har även tagit sig tid för mig och hon har hjälpt mig väldigt mycket. När min sambo var sjuk så fick jag mycket hjälp och då uppstod vår vänskap och där försvann också ålderskillnaden. Vi pratar och skrattar och gör allt tillsammans.

Under nära hela omröstningsfasen innehölls tätpositionen av Marita från Kungälv men tack vare en kraftfull och mycket imponerande slutspurt gick Yvonne i tävlings absoluta slutskede om och stod som segrare.

- Väldigt roligt att vinna även om jag hela tiden tänka att det i alla fall är kul om jag inte kommer sist. Mest roligt tycker jag faktiskt att det är för Andreana skull, hon är fantastisk, säger Yvonne.

God grannsämja handlar i enligt Yvonne om att respektera gränser, lyssna och vara hjälpsam i det man kan.

- Bästa tipset för god grannsämja är att man skall respektera gränser och inte vara för påträngande. Och så ska man vara hjälpsam i det man kan och inte förvänta sig att man blir hjälpt tillbaka, det är inte därför man skall ställa upp. Man ska göra det man kan helt enkelt och en sak man kan göra är att lyssna.

- Mycket trevligt att få vara med och utse just Yvonne till Sveriges bästa granne. När man kontaktar en vinnare som vid beskedet spontant uttrycker omtanke om de fina grannar som inte vann tävlingen så vet man med bestämdhet att vinnaren är i allra högsta grad värdig, säger Anders Klevby Bäckman, marknadsansvarig på Grannar.se.

Bakgrund och resultat

En stor mängd goda grannar nominerades till tävlingen varpå en jury bestående av representanter från Grannar.se och Babben Larsson valde ut 10 finalister. Besökare på Grannar.se har sedan röstat på sin favorit.

Mer om tävlingen och slutresultat: http://www.grannar.se/cldoc/vinnare_basta_granne_2011.htm

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Bäckman, Marknadsansvarig Grannar.se, 0707- 518 515 anders.backman@grannar.se

Grannar.se drivs av Grannar AB. Grundarna Göran Gustafsson och Johan Bäckman startade företaget när de som heltidsarbetande familjefäder inte hann med vardagen bestående av arbets-, hushålls- och fritidsaktiviteter. Via en smidig och säker webbplats skapas kontakter mellan privatpersoner, föreningar och små företag som behöver hjälp eller erbjuder hjälp med vardagsbestyrens små och stora tjänster.