Z BOATS /// Vacuum & Komposit Skara AB

Z21 - EN SNABBSEGLARE MED SVÄNGKÖL - NYLANSERING PÅ BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 06:38 CET

Z21 – SNABB, ROLIG SEGLING MED SVÄNGKÖL

Z21 är en sportbåt med härliga fartupplevelser. Svängkölen kan röra sig i sidled, uppvinklad i lovart motsvarar det en person i trapets. Med Z21:ans svängköl och moderna segelföring som VO70 båtarna, är snabb hitech-segling tillgänglig för oss alla ”vanliga” seglare.

Svängkölen – på engelska canting keel – vinklas upp i lovart 45 grader, allting sköts med ett enkelt och funktionellt blocksystem. Att slå med svängkölen tar inte längre tid än att skota hem focken vilket gör att alla i besättningen är aktiva i seglingen. Z21 kan bära mer segel än en vanlig kölbåt, den blir lättare och inte minst – snabbare. Svängkölen är framtidens melodi.

Z21 transporteras på obromsad trailer med vanligt B-körkort. Den låga vikten på 500 kg gör båten lätt att hantera och självklart – snabb.

FÖRSÄLJNING & PRESSMATERIAL:

På svenska marknaden finns representanter från Z Boats på ostkusten och på västkusten. Inom kort startar återförsäljare i Norge och Tyskland. Representant i Slovenien finns redan etablerad.

Närmare information finns på hemsidan www.zboats.se

Möt Z Boats representanter på Båtmässan i Göteborg – monter C03:44.

Välkommen!

YACHT DESIGN OCH KONSTRUKTION – TILLVERKNING AV SNABBSEGLANDE BÅTAR HOS Z BOATS

Med ledord som kvalitet, precision och känsla förädlar Z Boats idéer till framgångsrika produkter, främst i komposit.

Våra medarbetare har stor kunskap inom produktutveckling och produktionsteknik. Z Boats erbjuder kostnadseffektiva tjänster inom design, konstruktion, simulering och tillverkning. Vi arbetar främst mot den nordiska och Europeiska marknaden.

BAKGRUND Z BOATS:

• Startade verksamheten sommaren 2009 med redan utvecklade produkter  – segelbåtarna Z31 och Z21

• Z21 är en uppgraderad version avBackman21

• Z31 uppgraderas till fast köl som standard och inredning modifieras

• Båtarna byggs i Sverige, produktionen sker i egna mycket ändamålsenliga lokaler i Skara

• Lång erfarenhet av produktion med vacuum-injicering inom båt- och bilindustri

PRODUKTIONSTEKNIK:

Våra produkter tillverkas med vacuum-injiceringsmetoden, med vinylester som bindemedel (harts) – detta ger starkare, lättare och kvalitetssäkrade produkter.

Med vacuum-injicering minskar miljö-farliga utsläpp med ca 75%, produk-tionen blir renare och effektivare jämfört med handlaminerade och sprutade produkter. Vacuum-injiceringsmetoden ger lätta, styva och snabbseglande båtar med längre livslängd