zanox AB

zanox presenterar trender inom mobil konsumtion i resebranschen

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2012 14:55 CEST

Under rådande semestertider har zanox, Europas ledande nätverk inom prestationsbaserad annonsering, tagit en närmare titt på resebranschens aktuella trender och utvecklingen inom mobil handel i Europa. Baserat på över tusen annonsörers trafik och transaktioner genom vårat nätverk presenterar vi nu det spännande resultatet med en special utgåva av zanox Mobile Performance Barometer.
Mobila intäkter har ökat markant i flertalet länder sedan föregående år, där bland annat Norden ökat med över 104 procent mot föregående period förra året. Vid en närmare titt på övriga Europa så har bland annat Benelux, Spanien och Polen ökat markant. Gemensamt för alla länder och den starkaste faktorn är det ökande användandet av surfplattor, som till exempel iPad.

Den mobila trenden visar på nya möjligheter och kanaler för resebranschen, och allt tyder på att den mobila trafiken verkligen har tagit fart på allvar. Resultatet i våran analys visar på att fler och fler nu väljer att boka flyg och hotell genom en mobil enhet. Analys av transaktioner och trafik har genomförts i år mellan perioden januari till april mot samma period föregående år.

Den genomsnittliga tillväxten inom mobil handel för referensperioden (Jan-april 2011/2012) i zanox resesegment uppgår till 190 procent. I Norden har intäkterna från mobila tjänster inom resesegmentet mer än fördubblats, med 104 procent jämfört med föregående år. Värt att notera är att Norden redan hade en kraftig ökning av mobila tjänster under föregående period och år.

• Benelux
    Mobila intäkterna inom resesegmentet har mer än sexdubblats, med hela 520 procent jämfört med föregående år. Med detta noterade Beneluxländerna den starkaste tillväxten inom mobil handel i Europa.
  • Spanien
    Mobila intäkterna inom resesegmentet har nästan fyrdubblats, med 293 procent jämfört med föregående år.
  • Polen
    Mobila intäkterna inom resesegmentet har mer än tredubblats, med 280 procent jämfört med föregående år.
  • Tyskland
    Mobila intäkterna inom resesegmentet mer än tredubblats, med 232 procent jämfört med föregående år.
  • Italien
    Mobila intäkterna inom resesegmentet mer än fördubblats, med 141 procent jämfört med föregående år.
  • Frankrike
    Mobila intäkterna i resesegmentet mer än fördubblats, med 106 procent jämfört med föregående år.

Mobila enheter

iOS-enheter (iPhone och iPad) har varit dominerande sedan tidigare inom Norden och så är även fallet inom resebranschen i Norden. Vilket inte bör ses som någon större nyhet, värt att notera dock är att iOS sakta förlorar marknadsandelar till Andriod-enheter. I Norden genererar iOS-enheter 90 procent av alla mobila intäkter i resebranschen, samtidigt som Android-enheter står för 10 procent.

Mobila enheter i övriga Europa:

iOS-enheter står för 91 procent av alla mobila intäkter i resebranschen
    iOS-enheter står för 89 procent av alla mobila intäkter i resebranschen
    iOS-enheter står för 86 procent av alla mobila intäkter i resebranschen
    iOS-enheter står för 81 procent av alla mobila intäkter i resebranschen
  • Benelux
    iOS-enheter står för 82 procent av alla mobila intäkter i resebranschen
    iOS-enheter står för 81 procent av alla mobila intäkter i resebranschen

iPad vinner mark

I nästan samtliga länder har användate av iPad ökat på bekostnad mot  övriga iOS-enheter, som iPhone. Som en följd till det genererar iPad mer intäkter än iPhone i dagsläget.  Med 19 procentenheter, står denna trend ut mycket tydligt i resebranschen i jämförelse mot andra branscher inom zanox nätverk, där genomsnittet är 13 procentenheter.

• Norden
    iPad har ökat från 55 procent till 63 procent
    iPad har ökat från 52 procent till 66 procent
  • Frankrike
    iPad har ökat från 31 procent till 67 procent. Här stod iPad för den högsta tillväxten av alla länder
    iPad har ökat från 61 procent till 71 procent
    iPad har ökat från 55 procent till 70 procent
    iPad har ökat från 56 procent till 71 procent

Endast i Benelux kunde vi se en liten nedgång av iPad, från 84 procent till 80 procent, till förman åt Android som ökar med 2 procent till en total av 16 procent.

Om zanox Mobile Performance Barometer

Med den prestationsbaserade  affärsmodellen tillhandahåller zanox Europas största och mest relevanta plattform för analysering och utveckling av e-handel och mobil handel.

Med en analys från resultatet av över 1 000 annonsörsprogram på några av Europas största marknader (Tyskland, Italien, Frankrike, Spainen, Benelux, Norden och Polen) har zanox uppmätt över 10 miljoner transaktioner under förra året. Med hjälp av data från zanox Mobile Performance Barometer kan vi helt klart se tecken på att marknaden skiftar och att andelen köp via mobilen och surfplattor ökar. zanox Mobile Performance Barometer är ett säkert mätverktyg för utvecklingen av mobil handel – ett verktyg som inte grundar sig på prognoser, undersökningar eller andra expertutlåtanden, utan istället baserats på faktiska transaktioner och försäljningar.

Mer Information

Om du är intresserad av att få zanox Mobile Performance Barometer som presentation går det bra att skicka ett email med titeln ”zanox Mobile Performance Barometer” till presse@zanox.com.

Kontakt:

Frédéric Saigne
Regional Manager Nordics & Eastern Europe
frederic.saigne@zanox.com
M: +46 (0)707 999 606
T: +46 (0)8 441 52 31

Per Norrbacka
Key Account Manager
per.norrbacka@zanox.com
+46 (0)8 441 52 41

Read the official zanox Blogs:
http://blog.zanox.com/en/nordic | http://blog.zanox.com/
Top International Programme news: http://affiliate.zanox.com/
Follow zanox on Twitter: http://twitter.com/zanox_se

ZANOX.de AG är en global ledande leverantör av tjänster och lösningar för prestationsbaserad onlinemarknadsföring. Mer än 2000 framstående internationella företag förlitar sig på zanox affiliatenätverk och branschspecifika expertis. Affiliateprogram ger företag en global lösning för att marknadsföra sina produkter och tjänster effektivt på internet. zanox fäster stor vikt vid kvaliteten och den långsiktiga utvecklingen för sina affiliatesajter. zanox anstränger sig också för att motivera sina affiliates genom att tillhandahålla snabba och transparenta intäkter. I Sverige arbetar zanox med kunder såsom NetonNet, Solresor, Travellink, TravelPartner, Halens, Lindex och La Redoute.

zanox internationella fokus förstärks av det internationella partnerprogrammet Global Alliance Partners (GAP). I juni 2008 öppnades dessutom zanox Campus dörrarna bredvid företagets huvudkontor i Berlin för att tjäna som en internationell mötesplats för utvecklare och designers.

Zanox grundades år 2000 och ingår idag i Axel Springer AG, som är Tysklands största dagstidningskoncern. zanox har ca 400 anställda i 11 städer i världen.