Lundbergh Viking Handelsbolag

Zap Skimboards kommer till Coastal Culture Sportmässan i Varberg

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 12:40 CET

Det amerikanska varumärket Zap Skimboards kommer att finnas representerat med monter på Coastal Culture Sportmässan i Varberg den 13 - 14 maj 2011. Zap Skimboards är en av världens största tillverkare av skimboards och ses som en av de viktigaste skimboard tillverkarna vad gäller utvecklingen av sporten. Zap Skimboards produkter marknadsförs och distribueras i Skandinavien av Lundbergh Viking HB som har sin bas i Åhus på den skånska ostkusten.

Skimboarding är en populär amerikansk brädsport som utövas vid strandkanten och en liten bit ut i havet. Sporten vänder sig till alla som är intresserade av fartfyllda utomhussporter såsom: skateboarding, snowboarding, vågsurfing etc. Skimboarding innebär att du springer med brädan, släpper den framför dig och hoppar på i farten. Väl uppe på brädan åker du ut mot mötande vågor för att sedan vända tillbaka och surfa på vågen.

– En stor fördel med skimboarding är att det inte behövs stora vågor för att "skimma", det räcker med en tunn hinna av vatten vid ett vattenbryn. När det inte finns några vågor åker man istället parallellt med strandlinjen och gör olika manövrar, berättar Patrik Lundbergh på Lundbergh Viking HB.

Coastal Culture, som genomförs för första gången 2011, är ett evenemang som vänder sig till alla som är intresserade av bräd- och vattensporter. Mässbesökare får ta del av produkter, nyheter och prova-på-aktiviteter inom street-, surf- och brädkultur. Evenemanget kommer också att innefatta fester, filmvisningar och konserter.

– Mässan kommer att vara viktig del i vår strävan att sprida skimboardingsporten till våra breddgrader samt att öka kännedomen om Zap Skimboards, som är världsledande inom sitt område, avslutar Mats Viking på Lundberg Viking HB.

För ytterligare information, kontakta:
Mats Viking, Lundbergh Viking HB, mobil: +46 (0)73-535 28 00, e-post: info@lundbergh-viking.com

Det går också bra att besöka våra hemsidor:
www.zapskimboards.se
www.lundbergh-viking.com

OM ZAP SKIMBOARDS
Zap Skimboards är ett amerikanskt varumärke som producerar skimboards med överlägsen kvalitet, till alla nivåer av åkare, och ses som en av de viktigaste skimboardtillverkarna vad gäller utvecklingen av sporten. Fast förankrade i integritet och hantverk bygger Zap 100% av sina skimboards i Venice, Florida.

Zap Skimboards startade sin verksamhet 1983 och ägs samt drivs av skimboardåkare/entusiaster som pga sin bakgrund förstår och uppskattar varje liten detalj som genomsyrar den dagliga verksamheten. Allt från laminering till slipning, polering och åk-testning sker med en känsla av stolthet, hängivenhet och passion. Team Zap reser varje år jorden runt för att utforska nya områden, med olika förhållanden, som sedan ger avtryck i produktionen av skimboards hos Zap. Zap skimboards är involverade i sponsring samt arrangerar och deltar i events, utbildning och syns också i tävlingar på högsta nivå genom sina sponsrade åkare.

Mer information om Zap Skimboards finns på:
www.zapskimboards.com

OM LUNDBERGH VIKING HANDELSBOLAG
Lundbergh Viking HB grundades år 2000 och har sitt säte i Åhus som är beläget på den skånska ostkusten – en region som är känd för sina långa och fina sandstränder. Från början bedrev bolaget i huvudsak förlagsverksamhet, men var även inriktat mot reklam och rekreation. År 2009 beslöt Lundbergh Viking HB att bredda verksamheten genom att agera ”international distributor” för Zap Skimboards på den skandinaviska marknaden.

Vi som driver Lundbergh Viking HB har lång erfarenhet av diverse brädsporter. Vi fastnade för skimboarding eftersom sporten vänder sig till alla som är intresserade av brädsporter såsom: skateboarding, snowboarding, vågsurfing, wakeboarding/wakesurfing, kitesurfing etc. Lundbergh Viking HB arbetar endast med ledande och innovativa varumärken med hög kvalitet och stark märkesidentitet. Zap Skimboards är just ett sådant märke som vi är väldigt stolta över att få representera.
www.lundbergh-viking.com
www.zapskimboards.se

OM COASTAL CULTURE
Coastal Culture är ett evenemang som förenar sport, näringsliv, kultur och akademi och genomförs i Varberg den 13-14 maj. En mässa med inriktning mot vattensport, street och skate lockar utställare från hela Skandinavien och representerar därmed sport och näringsliv. Fästningsområdet förvandlas till en kulturarena med aktiviteter för hela familjen samt spännande inslag som utställningar och en Basar. På Campus Varberg hålls föreläsningar om ämnen som entreprenörskap, energi- och miljöfrågor, kultur, vattensport och mycket mer. Under dessa dagar kommer många aktiviteter att vara tillgängliga från Barnens badplats längs strandpromenaden ner till Apelviken. Vad sägs t.ex. om att kunna prova på surf, bygga sin egen drake, träna yoga eller lyssna på musik?
www.coastalculture.se