Zaplox AB

Zaplox Sveriges hetaste teknikbolag

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2013 08:00 CEST

Zaplox har utsetts till ett av Sveriges hetaste teknikbolag och finns på tidningen Ny Tekniks 33-lista.

Motiveringen är: ”Varför släpa runt på nycklar och passerkort när din smarta telefon kan fungera som nyckel? Allt fler hotell och företag installerar Zaplox innovativa system i sina dörrar. Grand hotell/ Lundia i Lund är först ut med att testa de nya tjänster som under året kopplats till systemet: att kunna checka in- och ut samt betala med mobilen. Avtalet med den globala dörr- och beslagtillverkaren Häfele öppnar nu dörren mot Europa och resten av världen. Marknaden för mobila nycklar är gigantisk, enbart i Europa bedöms den uppgår till mer än 20 miljarder om året.

-  Vi är förstås mycket glada och stolta över att ha blivit nominerade till 33–listan, säger Zaplox Grundare Stefan Gripwall. Det betyder oerhört mycket för ett bolag som är i vårt skede.

Många framgångsrika och välkända företag finns eller har funnits på 33-listan och som har stora framgångar internationellt.

-  Zaplox ser på lås, säkerhet och nycklar på ett nytt sätt. Våraffärsmodell är nytänkande och våra intäkter kommer till stora delar från servicerelateradeoch återkommande tjänster. Marknaden är redo för förändring, säger StefanGripwall. En förändring vi kan erbjuda.

Stefan Gripwall, Grundare, Zaplox AB

0708-68 63 63, stefan.gripwall@zaplox.com

Om Zaplox

Zaplox grundades 2010 i Lund och har utvecklat och patentsökt system för att hantera dörrlås med mobiltelefonen. Zaplox använder innovativ teknik och utvecklar nya tjänster för att skapa unik kundnytta i en gammal bransch. Zaplox ger företag över hela världen möjlighet att effektivisera nyckelhantering och att skapa nya tjänster och processer i den egna verksamheten genom användningen av mobila nycklar. System från Zaplox kan installeras för hotellverksamheter, på företag och i privata bostäder. Zaplox ska leda utvecklingen av mobila nycklar och bli en av de större aktörerna i denna nya industri.

Om Zaplox Mobile Key System

Zaplox System fungerar med alla typer av mobiltelefoner i alla teleoperatörers nät. Systemet är tillgängligt dygnet runt, året om och kan styras på distans. Nycklar hämtas med hjälp av en mobilapplikation som finns att ladda ner på Windows Marketplace, Android Market, BlackBerry App World och Apples App Store. Integrationen med kunders befintliga system sker genom Zaplox API och separata gränssnitt för användare och administration. Kommunikationen mellan dörrlås och en lokal Key Manager sker trådburet eller trådlöst via Bluetooth. Zaplox-systemet kan användas parallellt med nyckelkort, dörrtag och fysisk nyckel. Läs mer på www.zaplox.com.