ORBITAL SYSTEMS

Zennström investerar i Orbital Systems

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2013 07:30 CEST

Minc-bolaget Orbital Systems och grundaren Mehrdad Mahdjoubi vann redan förra året Niklas Zennströms prestigefyllda tävling Green Mentorship Awards. Orbital Systems utvecklar en patenterad vattenåtervinningsteknik som kan användas i hushåll och/eller i hushållsapplikationer. Denna teknik i duschsammanhang kan resultera i att man sparar mer än 90% av vattenförbrukningen samt över 80% av energiförbrukningen, samtidigt som man duschar i renare vatten än kranvatten.
”Redan stipendiet – med regelbundna face to face möten med Niklas Zennström under ett års tid har varit oerhört värdefullt. Investeringen är ett kvitto på att bolagets teknik och affärsidé också är värt ett mer långsiktigt engagemang”, säger Mehrdad Mahdjoubi, bolagets grundare.
Orbital Systems kommer under våren att testinstallera ett antal duschsystem tillsammans med en kund i Malmö och planerar lansering av produkt under 2014.

Citat från Niklas Zennström: ”Mehrdad Mahdjoubi’s bolag Orbital Systems är ett mycket bra exempel på energieffektiv teknologi innovation som kan skapa både bestående lönsamhet och samtidigt bidra till en hållbar planet. Vi behöver fler liknande bolag för att lösa våra miljöproblem.”

Kontaktuppgifter Orbital Systems:
info@orbital-systems.com
+46 (0) 40 619 55 55

Orbital Systems is a front-edge technological company in southern Sweden, developing a disruptive water recycling technology to be used in domestic appliances. Our patented technology can be integrated in various appliances. Integrated in a Shower system, it reduces water consumption up to more than 90%, energy usage up to more than 80%, while increasing water quality and hygienic levels of the tap water.