SSE Business Lab

Zennström möter blivande entreprenörer på Handels

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 13:47 CEST

Niklas Zennström, den svenske entreprenören bakom Skype, gör ett av sina få svenska framträdanden under hösten på finalen för Handelshögskolans affärsidétävling Guldräven. Zennström ska berätta om sitt entreprenörskap och lovar att dela med sig av sina erfarenheter till morgondagens entreprenörer.

- Vi är förstås mycket glada att Zennström vill vara med på Guldräven. Även han var ju en gång en student med en idé, precis som deltagarna i tävlingen. Jag hoppas han kan inspirera fler att starta eget, säger Ulf Eriksson, VD för SSE Business Lab som arrangerar tävlingen.

- Att bygga företag tar lång tid och för att lyckas i näringslivet tror jag att det är viktigt att vara målmedveten och våga "ta i" och kavla upp ärmarna när det behövs. För mig har det varit en resa på 20 år. Från student till Tele2 till nu, säger Niklas Zennström, vd och medgrundare till Skype.

Om Niklas Zennström
Niklas Zennström är idag 39 år och har dubbelexamen, en i fysik och en i datorvetenskap. En del av studietiden skedde utomlands och detta var något som inspirerade Niklas till att starta eget företag. Niklas började sin karriär på Tele 2 när företaget endast hade 23 anställda, och har därefter bland annat varit ansvarig för Europeiska internetleverantören get2net och CEO för everyday.com. Senare startade Niklas upp KaZaA, världens mest nedladdade internetmjukvara. Skype, som är Niklas senaste projekt, rör global Internettelefoni och startades 2003.

Fakta om Guldräven:
Guldräven är en affärsidétävling i regi av SSE Business Lab, Handelshögskolans Inkubator för nya företag. Guldrävens syfte är att generera kreativa och starka affärsidéer bland studenterna. I förra årets tävling, det tredje i ordningen, vann betalningstjänsten Kreditor (kreditor.se) bland 38 bidrag. Sedan dess har Kreditor under sin tid i Labet fått in externt kapital och utvecklats till ett stadigt växande företag. Tävlingen vänder sig till studenterna på Handels men det är fritt att samarbeta med personer från andra skolor eller arbetslivet. Bland tidigare deltagare märks Thom Lundberg och Fredrik Gustavsson, som vann första Guldräven och fortfarande är entreprenörer med företaget Pocketklubben. Även Studentblocket började som ett bidrag till Guldräven. Även vinnaren i årets tävling får chansen att förverkliga idén, inom ramen för SSE Business Lab.

Om SSE Business Lab:
SSE Business Lab är ett helägt dotterbolag till Handelshögskolan i Stockholm, och arbetar med utveckling och kommersialisering av affärsidéer för nuvarande och före detta Handelsstudenter. SSE Business Lab erbjuder studenterna rådgivning, nätverk av experter, coachning, praktisk utbildning och en miljö för det första kontoret. Målet är att företagen ska leva vidare av egen kraft efter tiden i Labet. Några av de företag som hittills startat med hjälp av Labet är Pocketklubben, Kreditor och Mobile Interaction.

Tid och plats:
Torsdag 1 december 17.30 på Handelshögskolan, Sveavägen 65.
OBS Inte öppet för allmänheten, bara för tävlande studenter och särskilt inbjudna samt intresserade journalister. Vänligen anmäl intresse till Elin Kastenholm, elin.kastenholm@hhs.se senast 15 november. Ytterligare information om arrangemanget, tävlingsbidrag, övriga gäster etc skickas ut närmare inför tävlingen.

Ytterligare information:
Ulf Eriksson