Zenton

Zenton levererar fotostation till succéutställningen ”Hockeyliv” på Norrbottens museum i Luleå.

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 14:24 CEST

Den 2 mars öppnades vårens stora utställning på Norrbottens museum: ”Hockeyliv – om människor som älskar ishockey”. Utställningen berättar om hjärtan som klappar hett för Luleå Hockey och MSSK Piteå, elithockeylagen i Norrbotten. Zenton har till denna succéutställning skapat en fotostation där besökaren kan vara med på bild med proffsen. För detta har Zenton ansvarat för såväl konceptutveckling, design av applikation och det digitala innehållet för multimedialösningen som helhet.

Fotostationen är en digital pekapplikation där besökaren tar foto på sig själv. Därefter väljer man ut den bilddär det egna fotot integreras i en utskuren siluett. Bland möjliga val finns såväl gruppuppställning, domarbild som en dam- eller herrspelarbild. För att få med sig ett roligt minne från tillfället kan besökaren skriva ut eller maila bilden där man poserat som en av idolerna, tillsammans med en hälsning från museet.

Zenton har även levererat en ljudlösning till utställningen. Med hjälp av autentiska ljud från såväl rink som en extatisk publik på hockeyarenan skapas en härligt genuin och levande känsla av att vara på plats. Innehållet har skapats av Ulf Söderberg.

Båda lösningarna lovordas och används mer än flitigt av besökare och hela utställningen betraktas som en succé. Utställningsansvariga Katali Jarefjäll berättar: ”- Lösningen har blivit jättepopulär och gett oss så mycket! Zenton är väldigt kreativa och kommer med roliga och givande idéer och tankar om innehåll som tillför stort mervärde. De har samma engagemang och glädje för alla typer av projekt vare sig det är en enklare lösning eller en mer avancerat innovation.”

Zenton arbetar med upplevelse- och ljuddesign, d.v.s. kommunikation genom ljud, ljus, interaktivitet och bild, för utställningar, offentliga miljöer och retail. Vi skapar en unik miljö för och tar hand om allt från idé till komplett lösning.

Med hjälp av rätt ljud, ljus, interaktivitet och bildlösning engageras fler sinnen och synergier uppnås. Zenton skapar de kreativa koncept och lösningar som levandegör och förstärker den positiva upplevelsen av det offentliga rummet. Upplevelserna blir starkare, era besökare blir engagerade, vilket leder till att kommunikationen ger effekt. Som helhetsleverantörer erbjuder vi upplevelsedesign hela vägen från idéstadie och kreativ konceptutveckling till projektledning, installation, drift och support.

Vi är nyfikna entreprenörer och besitter en bred kompetens inom såväl områden som kreativitet, kommunikation och varumärkeskunskap, samtidigt som vi har en djupgående teknisk kompetens. En spännande och oslagbar kombination som gör att vi leder utvecklingen inom all de områden vi arbetar. Tillsammans med det faktum att vi brinner för det vi gör och är genuint måna om våra kunder kan ni lugnt känna att ni är i de bästa händer.