Zenton

Zenton levererar kreativ ljuddesign till ”Expectrum - möjligheternas mötesplats” i Västerås med hjälp av forskning från NASA.

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 13:47 CEST

Expectrum är en mötesplats för kreativitet och inspiration med fokus på näringslivsutveckling och kompetensförsörjning inom teknikområdet.
Tanken är att de gemensamma lokalerna ska vara ett naturligt utvecklingscentrum för skola och näringsliv. Målsättningen för satsningen är att få fler företag att växa i mötet mellan forskning, utbildning och näringsliv.
På uppdrag av Västerås kommun och Expectrum har Zenton levererat ljuddesign till Expectrums lokaler för att skapa inspiration och kreativa möten.

Zenton har tagit fram ljuddesign och ljudkoncept där vi skapat känslor baserat på Expectrums viktigaste ledord: kreativitet, framtid, innovation, utveckling och teknik. Vi arbetade med dessa ord i vår kreativa process och då många ser rymden som det ultimata inom forskning, vetenskap, teknik och utveckling blev huvudkonceptet för ljuddesignen just ”rymd”. I våra efterforskningar under processens gång fann vi också forskning från NASA där de har fångat upp mikrovågor i rymden som beskriver hur rymden kan låta och omvandlat till frekvenser som är hörbara för det mänskliga örat. Vi gjorde en egen tolkning på hur rymden låter och skapade en ljuddesign utifrån dessa vibrationer. Vi valde i vårt koncept att tolka ljuden från Jupiter. Man talar ofta om att något inte är ”raketforskning” men i det här fallet är det just raket- och rymdforskning vi tillämpat.

Huvudkonceptet ”rymd” användes när vi ljuddesignade Expectrums fina entré och ljusgård. Ljudet som pryder miljön är ett lugnt, harmoniskt och inspirerande rymdljud som skall få kreativiteten och skaparlusten att flöda och frodas!

I projektet levererades ett Sound System By Zenton, Zentons egna webbaserade ljudsystem för styrning och uppspelning samt ett trådlöst Sonabsystem för att skicka ut ett högkvalitativt ljud ljusgården.

Vi har även ljuddesignat alla toaletter som vi sensorstyr, kontrollerar och schemalägger via Sound System By Zenton. Beroende på vilken toalett du väljer upplevs tre olika atmosfärer:

• Tidsmaskin: ljud med känsla av framtid, möjligheter, kreativitet

• Rymd: ljud med känsla av rymdens möjligheter, spjutspetsteknik, forskning och innovation.

• Uppfinnarverkstad: ljud med känslan av kreativitet, möjligheter, utveckling.

För att få veta mer om Zenton eller om hur vi kan hjälpa dig, kontakta gärna Kristoffer Lindgren, kreativ konceptutvecklare och projektledare på Zenton.

Zenton är en kreativ byrå som arbetar med att skapa upplevelser och kommunikation genom ljuddesign, interaktivitet, ljus, doft och multimedia för museum, utställningar, köpcentrum, retail och offentliga miljöer.
Vi tar hand om allt från kreativ konceptutveckling till ljudproduktion, programmering och installation.Ju fler sinnen som engageras desto större blir upplevelsen för kunder och besökare.