Milou Communication AB

zero.se – en bländande digital satsning från Milou Communication

Pressmeddelande  •  2012-10-02 14:50 CEST

Efter ett halvårs digitalt snickrande presenterade Zero för en tid sedan sin nya digitala närvaro. Vid årsskiftet 2011/12 fick Milou Communication tillsammans med designbyrån Henrik Nygren Design, det gemensamma uppdraget att förnya Zeros digitala närvaro.

När Zero kontaktade oss på Milou under hösten 2011 fanns det en mycket klar bild i vad som vad nästa steg i deras digitala utveckling skulle vara. En app – för det har ju alla andra!” säger Patrik Jonsson, VD Milou Communication.

Efter de första samtalen omformades utropstecknet istället till ett frågetecken. ”Milou kom med en mycket kritisk, men en i efterhand ack så viktig fråga. Varför en app?” säger Per Gill, VD på Zero.

Tre skilda branscher – så mycket gemensamt

Zero, Henrik Nygren Design samt Milou verkar dagligdags i tre helt skilda branscher – dock arbetar alla med design, innovation och perfektion som ledord.

En given, men väldigt viktig, vinst med att ta fram en ny & enklare digital närvaro är att den nu bättre återspeglar det färg och formspråk som Henrik Nygren Design arbetat fram till oss under de senaste åren. Att därtill få in Milous spetskompetens för webbutveckling gjorde att vi tillsammans nådde just den användarupplevelsen vi var ute efter när vi startade projektet.” fortsätter Per Gill.

Resultatet av den inledande frågan blev istället en helt ny webbnärvaro. Nya zero.se utvecklades till att bli en responsiv webbsida med fullt fokus att förenkla och öka nivån av inspiration och upplevelse. Oavsett om besökaren använder en dator, läsplatta eller mobiltelefon.

Zero.se är den mest omfångsrika och komplexa sidan vi hittills designat. Vilket innebar att vi tillsammans med Milou fick fundera mycket över hur vi kunde skapa en intuitiv navigering och samtidigt behålla Zeros starka formspråk. Vi fick utmana en del av Milous idéer och Milou fick utmana en del av våra.” säger Simon Wallhult projektledare på Henrik Nygren Design.

Den nya lösningen har också tillförts en mängd förbättrade funktioner som skall öka effektiviteten både internt hos Zero men främst hos deras kunder. Till exempel finns nu en stor mängd 3D-modeller tillgängliga direkt på hemsidan samtidigt som inspirerande produktbilder givits en mycket större del av satsytan.

”I de flesta fall så har vi på Milou förmånen att arbeta med hela den digitala leveransen, allt från koncept, form och utveckling. Så det var med ett litet pirr i magen som vi gav oss in i ett delat projekt. Det blev en spännande resa där alla fått nya insikter och kunskaper om varandras vardag. Tillsammans upplever vi att summan av våra gemensamma insatser blev mycket stark.” avslutar Patrik Jonsson.

Glöm inte att besöka nya zero.se – innovation, kvalitet, attraktion och hållbarhet sedan 1978.

Beställare - Zero

• Per Gill, VD

Formgivning – Henrik Nygren Design

• Pernilla Forsberg, Designer
  • Henrik Nygren, Creative Director
  • Simon Wallberg, Projektledare

System- & gränssnittsutveckling – Milou

• Pontus Olofsson, Utvecklare
  • Christian Direnius, Utvecklare
  • Jonas Jonsson, Projektledare

Milou Communication

Milou är en av Sveriges mest erfarna digitala byråer med en både bred och djup kompetens kring strategi, affärsutveckling, design och teknikutveckling för digitala kanaler.

Tillsammans med våra kunder strävar vi efter att leverera bästa möjliga lösning för att stötta respektive affär - alltid med målet att satsningarna skall göra saker enklare och mer lönsamma.

www.milou.se

www.facebook.com/miloucommunication

Zero

Familjeföretaget Zero tillverkar och säljer attraktiva belysningsarmaturer för alla rum. Vi använder den senaste tekniken och våra formgivare är innovativa problemlösare som ofta överraskar. Hela 80 procent av våra underleverantörer finns i deras direkta närhet. Det är både miljövettigt och ger stor flexibilitet när det gäller varianter och modifieringar till projekt. Innovation, kvalitet, attraktion och hållbarhet är våra ledord sedan starten 1978.

Idag är Zero ett internationellt väletablerat företag med formgivare från när och fjärran. Vi behärskar en mängd olika material som vi gärna förenar med den senaste tekniken. Och vi producerar allt där vi började, allt med ambitionen att skapa det lilla extra. Det oväntat överraskande. Och unika.

www.zero.se

www.facebook.com/ZEROBelysning

Henrik Nygren Design

Henrik Nygren Design arbetar i huvudsak med analys av uppdragsgivarens möjligheter på marknaden, strategi i enlighet med dessa samt formgivning och produktion av böcker, tidningar, förpackningar, identiteter, annonskampanjer, utställningar, m.m.

Uppdragsgivare vänder sig hit för att erhålla högsta möjliga kvalitet utifrån givna förutsättningar. I möjligaste mån uppfylls förväntningarna. Då och då överträffas de.

www.henriknygrendesign.se

www.facebook.com/henriknygrendesign