Rikskonserter

ZilliacusPerssonRaitinen - Dubbelt aktuell stråktrio

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 13:38 CET

Trio ZilliacusPerssonRaitinen är dubbelt aktuella i januari. 20 januari ger Caprice Records ut en ny cd där trion bland annat spelar Mozarts Divertimento i Ess-dur. 25 januari inleder den sin Sverigeturné för Rikskonserter med en konsert i Lund.

Cecilia Zilliacus, Johanna Persson och Kati Raitinen fann varandra vid Lapplands festspel 1999 och har sedan dess utforskat repertoaren för stråktrio som de gärna vill utöka. Men de blandar gärna besättningar och bjuder därför på både trio, duo och solospel.

Även turnéprogrammets tyngdpunkt är Mozarts Divertimento i Ess-dur KV 563, ett av hans allra främsta kammarmusikverk skrivet 1788. Programmet innehåller också sällan hörda Tema och variationer för solocello av Jean Sibelius (1887) och en stråktrio från 2008 av Sven-David Sandström, skriven särskilt för ensemblen, samt Mozarts Duo för violin och viola i B-dur KV 424 från 1783. (Vid konserten i Stockholm uruppförs estniska Mirjam Tallys Gotlandsinspirerade Winter Island som ersätter Sandströms stycke.)

2004 gav Caprice Records ut deras inspelning av Bachs Goldbergvariationer som renderade dem en Grammis som ”bästa klassiska ensemble”. Hösten 2004 sände SvT en konsertfilm där trion spelar Bachs verk; även den finns på DVD på Caprice Records.

Trions medlemmar är alla välkända. Violinisten Cecilia Zilliacus, 1997 års solistprisvinnare, har stor verksamhet över hela världen, violasten Johanna Persson är förutom sin solistiska verksamhet stämledare i GöteborgsOperans orkester samt medlem i ensemblen Gageego! Kati Raitinen är solocellist i Kungl. Hovkapellet och framträder som kammarmusiker både inom och utom Sverige.

Pressbild:

Turné 2010:

25 /1 LUND, Skissernas museum kl 19:00 (Lunds Kammarmusiksällskap/Musik i Syd)
26/1 GÖTEBORG, Artisten kl 19:30 (Göteborgs Kammarmusikförening)
27/1 ÄNGELHOLM, Stadsbiblioteket kl 19:00 (Kultursällskapet i Ängelholm/Musik i Syd)
29/1 SÄFFLE, Centrumkyrkan kl 19:00 (Säffle Musikförening)
30/1 VÄSTERÅS, Konserthuset kl 15:00 (Västmanlandsmusiken)
31/1 NYKÖPING, Culturum kl 17:00 (Nyköpings Kammarmusikförening)
1/2 UPPSALA, Alfvénsalen kl 19:00 (Uppsala Kammarmusikförening)
6/2 LINKÖPING, Frimurarhuset kl 16:00 (Föreningen för kammarmusik i Östergötland)
8/2 STOCKHOLM, Nybrokajen 11 kl 19:00 (Äntligen måndag!/Rikskonserter)

Mer information: