Ticket2.com

Zlatan-effekten ett faktum - kommer Isak-effekten nu?

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 11:50 CET

Som alla vet är Zlatan Ibrahimovic den största fotbollsspelaren vårt land har fått fram och även den mest omnämnda person vi har i press och antagligen även i folkmun. Vilken liga Zlatan än har gått till exploderar intresset med både ett stort ökat antal TV tittare men även i antal sålda matchbiljetter.

- Sedan Zlatan skrev på ett kontrakt med Manchester United har vi på Ticket2 kunnat se en väldigt tydlig Zlatan-effekt där antalet biljetter vi har förmedlat till Manchester Uniteds matcher har ökat med hela 314% under de första sex månaderna av säsongen 2016/2017. Även priset på dessa biljetter har gått upp jämfört med förra året där rekryteringen av Zlatan så klart har bidragit till det kraftigt ökade intresset, säger Erik Olsson Mörk, VD på Ticket2.

Historiskt sett uppger Ticket2 att de har sett likadana Zlatan-effekter där förmedlingen av biljetter till AC Milans matcher ökade med 899% under säsongen 2010-2011 och vid Zlatans övergången till FC Barcelona ökade antalet förmedlade biljetter med 405% under säsongen 2009-2010.

Vad gäller vår biljettförmedling till Premier League generellt så har den ökat med 85% jämfört med förra året, detta trots att Sverige i grund och botten redan är anglofilernas land. Alla analyser pekar på ett fortsatt ökat intresse för den internationella fotbollen med Premier League i spetsen.

Den stora frågan nu är om vi kan förvänta oss en Isak-effekt när vårt nya svenska stjärnskott Alexander Isak påbörjar en liknande resa.

- Vi förväntar oss att se lite av en Isak-effekt i antalet förmedlade biljetter till den fantastiska och fartfyllda Bundesliga och framförallt till Dortmunds matcher. Deras matcher är nästan alltid slutsålda och de har ett fantastiskt supporterstöd från den ”Gula väggen” vilket ger en otroligt häftig matchupplevelse, säger Charlie Fernandez, Säljkoordinator på Ticket2.

Ett faktum som talar för en Isak-effekt är att när övergången blev klar från AIK till Dortmund fick Alexander Isak över 35.000 nya Instagramföljare på bara 24 timmar.

För mer information:

Erik Olsson Mörk, VD Ticket2: 08 -66 00 100
Victor Hjalmarsson, Marketing & Sales Manager Ticket2: 08 -66 00 100

Ticket2.com är Nordens största marknadsplats för biljetter. Sedan 2006 har Ticket2.com förmedlat evenemangsbiljetter till över 85.000 nöjda kunder. Verksamheten har kontor i centrala Stockholm och kundtjänsten är öppen vardagar mellan kl 09.00 – 17.00.