Tenzingpriset

Zlatans tränare, en uppfinnarmentor, Percy Barnevik och Robert Aschberg nominerade till Tenzingpriset 2010

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 10:04 CEST

Tenzingpriset delas ut till en vägledare som gör en prestation möjlig. De nominerade år 2010 är Johnny Gyllensjö och Ola Gällstad, Zlatans tränare under ungdomsåren; Kaj Mickos, mentor som har hjälpt tusentals idérika människor realisera sina företagsidéer; Percy Barnevik som genom sitt engagemang och stöd har hjälpt paret Blomkvist med organisationen Hand in hand, och Robert Aschberg som såg till att Stieg Larsson fick Millenniumtriologin publicerad.

I år har prissumman fördubblats och mottagaren får 100 000 kronor. Priset delas ut i Stockholm den 24 november.

Johnny Gyllensjö och Ola Gällstad – Zlatans tränare
Johnny Gyllensjö och Ola Gällstad var ungdomstränarna i Malmö FF som tidigt såg Zlatans potential och lade ner tid och energi för att se till att den då 16-årige Ibrahimovic inte gav upp utan fortsatte sin fotbollskarriär. Båda har fortfarande en tät kontakt med Zlatan. De är nominerade för att de trodde och satsade på en ung fotbollsspelare som gick vidare och blev en av världens bästa spelare.

Kaj Mickos - uppfinnarmentor
Finlandsfödde Kaj Mickos är den pensionerade professorn i innovationsteknik som med sitt mentorskap hjälpt mer än 25 000 idérika personer att kommersialisera sina produkter och få ut dem på marknaden. Kaj Mickos är nominerad för att han använder sin kunskap och erfarenhet för att hjälpa andra att realisera sina idéer. Hans grundtes är att ingen får avfärdas utan att alla ska ha rätt att få sina idéer prövade.

Percy Barnevik – Hand in Hand
Percy Barnevik blev år 2000 kontaktad av Gunnel och Olle Blomkvist som startat organisationen Hand in Hand. Med engagemang, sitt kontaktnät och finansiell hjälp har Percy Barnevik hjälpt paret Blomkvist att i sin tur hjälpa över en halv miljon kvinnor i tredje världen med stöd att starta eget företag. Idag finns Hand in Hand i Indien, Södra och Östra Afrika, Afghanistan, Brasilien och Sri Lanka.

Robert Aschberg - Millenniumtriologins publicering
Robert Aschberg fick läsa sin vän Stieg Larssons böcker och övertalade honom att skicka dem till ett förlag. Efter att de blivit returnerade och förlaget meddelat att de inte var intresserade ringde Robert Aschberg upp förlaget Norstedts och berättade om böckerna. Norstedts insåg dess storhet och bestämde sig för att publicera dem.
Böckerna i Millenniumtriologin har tillsammans sålt i 48 miljoner exemplar, i över 43 länder.

Tenzingpriset 2010
Den 24 november meddelas vem som får ta emot Tenzingpriset 2010 i närvaro av Jamling Tenzing Norgay, vars far är inspirationen till priset. Närvarande är också juryn, med bland andra H&Ms VD Karl-Johan Persson och förra årets pristagare, Pär Johansson från Glada Hudik-teatern.

Jamling Tenzing Norgay kommer att finnas tillgänglig för intervjuer under sin vistelse i Sverige.

www.tenzingpriset.se

Bakom varje betydande framgång finns en vägledande person. Någon som borde uppmärksammas och uppmuntras. Tenzingpriset® instiftades 2009 för att belöna de vägledare som finns bakom en stor prestation och gör den möjlig. Pristagaren utses av Tenzingprisets jury och offentliggörs den 24 november 2010  via pressmeddelanden samt Tenzingprisets webbplats, tenzingpriset.se