Zodiak Television AB

Zodiak förvärvar produktionsbolag i Ukraina

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 13:36 CEST

Zodiak Televisions ryska dotterbolag Dixi Media köper 75 % av YS Films, det näst största produktionsbolaget i Ukraina. Förvärvet i Ukraina är det första steget i ytterligare expansion i flera före detta sovjetstater.

YS Films, med närvaro i Kiev och Odessa, har en bakgrund som producent av TV-filmer. Under 2007 har efterfrågan på TV-produktioner ökat kraftigt i Ukraina och YS Film kommer, i samband med att Zodiaks ryska dotterbolag Dixi Media köper 75 % av bolaget, att börja producera programserier för Ukrainska TV-kanaler. YS Films omsatte knappt 2 MUSD 2006. Omsättningen för 2007 beräknas till 5 MUSD och för 2008 till minst 8 MUSD.

Den ukrainska TV-marknaden växer mycket starkt. Tidigare har en mycket stor del av underhållning och drama kommit från Ryssland men bara det senaste året har efterfrågan ökat kraftigt på inhemsk produktion i Ukraina. Mycket få produktionsbolag har än så länge någon större kritisk massa men många väntas växa i takt med marknaden framöver. Ukraina, med en befolkning på 50 miljoner, har en snabbt växande ekonomi och TV-annonseringen beräknas uppgå till 470 miljoner dollar under 2007 med en årlig tillväxt framöver på 25 – 30 %.

YS Films har just påbörjat produktion av ett antal TV-serier, bland annat dokudramaserien ”Faktor”, den dagliga dramaserien ”13” samt ett dagligt underhållningsprogram. Dessutom producerar YS Film två TV-filmer under året, ”Single Angel” och ”Light from the other side”.

- ”Min förhoppning är att YS Films tillväxt skall likna den mycket positiva utveckling vi har sett i våra dotterbolag i Ryssland och jag är övertygad om att Ukrainas tillväxt kommer att vara mycket stark de närmaste åren” säger Patrick Svensk i en kommentar.

Zodiak äger sedan tidigare 51 % i de två produktionsbolagskoncernerna TeleAlliance, med varumärkena TeleFormat och TeleRoman, samt Dixi Media, med varumärkena Dixi och Rytm. Ägandet och övrig expansion samt affärsutveckling ligger i helägda Zodiak Vostok i Moskva, vars konsoliderade omsättning i år kommer att uppgå till minst 300 MSEK vilket är mer än dubbelt så mycket som de ryska bolagen omsatte 2006.

För ytterligare information kontakta:

Patrick Svensk, VD och Koncernchef, Zodiak Television, 0708 66 07 30

Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters Look Entertainment, Diverse Productions, Social Club Productions och 5th Element, Yellow Bird och TeleAlliance i Sverige, Danmark, Norge, Finland, England, USA, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i knappt 60 länder.