Zodiak Television AB

Zodiak förvärvar Yellow Bird

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2007 09:11 CET

Zodiak Television förvärvar film- och tvproduktionsbolaget Yellow Bird Holding och stärker därmed sin position som en av Nordens ledande dramaproducenter. Bolagets nuvarande ägare Ole Søndberg, Henning Mankell och Lars Björkman säljer 100% av bolaget.

Yellow Bird är ett snabbt växande och framgångsrikt produktionsbolag som producerar dramaserier och filmer, bland annat baserade på välkända, framgångsrika böcker, men också på originalmanus för visning i TV, biograf, DVD och video-on-demand. Vidare har de ett exklusivt produktionsavtal med delägare Henning Mankell, om att producera filmer baserade på hans karaktär Kurt Wallander och har den senaste tiden färdigställt tretton Wallander filmer vars totala finansiering uppgick till drygt 200 miljoner kronor under 2005 och 2006.

Tillsammans med Illusion Film samproducerar Yellow Bird sex långfilmer baserade på Helene Turstens romaner om kriminalinspektör Irene Huss. Den första har biopremiär våren 2008 och samtliga filmer kommer därefter att sändas på Kanal 5. Nyligen har även bolaget startat produktionen inför filmatiseringen av Stieg Larssons bästsäljande Millennium trilogi. Produktionen görs för Sveriges Television och den internationella marknaden.

- ”Jag är mycket imponerad av Yellow Birds sätt att arbeta och är stolt över att välkomna dem in i Zodiak familjen”, säger koncernchef Patrick Svensk och tilläger: ”Förvärvet är en del i vår strategi och ambition att framgångsrikt producera drama i samtliga av våra territorier och dessutom förstärka vår rättighetsportfölj.”

Bolaget förväntas omsätta minst 50 miljoner per år de närmaste åren med en lönsamhet som minst motsvarar Zodiaks lönsamhetsmål på 10 %.

- ”Det är dyrt att producera film. Ett samgående med Zodiak ger Yellow Bird en betydligt starkare ekonomisk ryggrad. Dess starkare ekonomi, dess större möjligheter att satsa konstnärligt och våga ge sig in i projekt som vi kanske nu måste avstå ifrån. Jag hoppas ju bland annat att detta ska innebära att vi förmår knyta nya manusförfattare och regissörer till oss.” kommenterar Henning Mankell och fortsätter: ”Eftersom Zodiak redan idag har stor erfarenhet fanns det inget skäl att säga nej till denna friare.”

Jarowskijs dramaavdelning integreras med Yellow Bird och således skapas ett av Nordens starkaste dramabolag med kritisk massa, ett stort antal kunder och ett brett kontaktnät. Jan Zachrisson, ansvarig för dramautvecklingen i koncernen, kommer även att arbeta som exekutiv producent i Yellow Bird. Ole Søndberg fortsätter att arbeta som kreativ chef och operativt ansvarig i bolaget och Mikael Wallen, idag tf VD för MTV Mastiff träder in som VD för Yellow Bird från och med 1 april.

- ”Våra olika erfarenheter men gemensamma ambitioner kan skapa ett genuint
kraftfält för dramaproduktion i Skandinavien - och vidare ut i världen!” anser Ole Søndberg och konstaterar: ”Vi har tillsammans de finansiella musklerna, de bästa rättigheterna samt de bästa medarbetarna!”

Förvärvet sker dels med kontanta medel och dels genom en riktad nyemission av aktier i Zodiak, serie B, till ett värde av 1,6 miljon kronor. Den kontanta delen av köpeskillingen har parterna kommit överens om att hålla hemlig. Tilläggsköpeskillingar kan bli aktuella i framtiden beroende på verksamhetens resultatutveckling.

Patrick Svensk
VD & Koncernchef
+46 708 66 07 30 Ole Søndberg
Yellow Bird
+45 20 20 35 40 Henning Mankell
Yellow Bird Lars Björkman
Yellow Bird

ZODIAK TELEVISION AB (Publ),
HEMSIDA: www.zodiaktelevision.se TEL +46 (0)8 527 270 00, FAX +46 (0)8 527 270 01
STYRELSENS SÄTE: STOCKHOLM, ORGANISATIONSNR: 556333-4662

Zodiak Television AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij, T & T Broadcasters Look Entertainment, Diverse Productions, Social Club Productions och 5th Element i Sverige, Danmark, Norge, Finland, England, USA, Polen och Ryssland. Dotterbolaget Zodiak Television World säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i knappt 60 länder.