Zoomability AB

ZoomUphill får barn med handikappade att våga drömma

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 08:01 CEST

Det svenska, fyrhjulsdrivna elfordonet ZoomUphill gör naturupplevelsen tillgänglig för fler med upplevelsen ”Zoomcamp” som finns på ett tiotal platser i Sverige och som nu sprider sig även utanför landet. På Åland lovar entreprenören att barn med handikapp får våga drömma i sommar.

-Zoomcamp är ett upplevelse som passar både företag och privatpersoner. Zoomcamp är både roligt och korrekt. Det är en tyst och miljövänlig fordons- och naturupplevelse som passar alla åldrar. Svenskutvecklade ZoomUphill är som en Segway, fast anpassad för svensk terräng, tryggare och roligare, tycker Max Nielsen som hyr ut ZoomUphill och kör turer i Blekinge och östra Skåne med utgångspunkt från Olofström. Max är förlamad efter en trafikolycka och tycker zoomen är det bästa som hänt honom sedan olyckan.

ZoomUphill väger bara 75 kg och har fyrhjulsdrift och drivs med två kraftfulla batterier. Föraren sitter ner och styr med styre vilket gör att även personer med funktionsnedsättning i benen kan köra den och uppleva naturen på egna villkor. ZoomUphill gäller enligt Transportstyrelsens klassificering cykel klass III och det är därmed tillåtet att köra den på cykelbanor, vägar och även off-road. Zoomcamp är en upplevelse för alla säsonger och alla underlag snö och sand och inget körkort eller
förarbevis krävs.

I södra Sverige är ett mobilt Zoomcamp på turné hela sommaren för att hyra ut ZoomUphill på badstränder och campingar samt på välbesökta evenemang och event. Här är turnéplanen som uppdateras på zoomcamp.se:

18 – 25                  Köpingsvik, Öland
26 – 28                  Göteborg
29 – 4                    Almedalsveckan, Gotland

Juli
5                          Marstrand, Stena Match Cup
6 – 10                   Göteborg
11 – 18                 Speed Week Festival, Tierp
18 – 21                 Ystad Saltsjöbad
25 – 28                 HojRock, Västervik

Augusti
2 – 4                     Flyg och motor festivalen, Örebro
6 – 10                   Karl-Oskar Dagarna, Växjö
11 – 17                 Västervik Resort, Västervik
18                        Båstad
19 – 24                 Tylösand
25 – 30                 Ystad

Lagom till turistsäsongen öppnar också Zoomcamp Åland. Miina Fagerlund som själv har Ehlers-Danlos syndrom och använder rullstol kommer att erbjuda guidade turer med ZoomUphill. -Vi har precis öppnat zoomcamp.ax och kommer att erbjuda turer längs så väl landsväg som i skog och mark. Våra barn- och ungdomsaktiviteter skapar laganda och vi får barn att våga drömma, säger Miina Fagerlund.

-Merparten av de drygt 130 ZoomUphill som sålts köps av privatpersoner så det är roligt att vi får leverera också till företag som gör det möjligt för fler att hyra en ZoomUphill i sommar. Vi kommer inom kort att introducera Zoomcamp på andra spännande marknader, avslutar Björn Larsson, VD för Zoomability AB.

För mer information:

Zoomcamp Åland
Miina Fagerlund
Tel.nr +358 (0) 457 344 77 44
E-post: miina@zoomcamp.ax

Zoomcamp Blekinge
Max Nielsen
Tel.nr +46 (0) 709 92 33 70
E-post: max.nielsen@oktv.se

Mobile Zoomcamp
Charlie Sandberg
Tel.nr: +46 (0) 70708 57 21 05
E-post: mobliezoomcamp@gmail.com

Zoomability AB utvecklar terränggående, eldrivna enmansfordon som skapar körglädje och rörelsefrihet. Zoomability AB:s helägda dotterbolag Zoomcamp AB säljer och marknadsför fordonet ZoomUphill under det varumärkesregistrerade upplevelsekonceptet Zoomcamp. Läs mer på om fordonet på www.zoomability.com eller upplevelsekonceptet på www.zoomcamp.se eller besök oss på Facebook – Zoomcamp.

ZoomUphill är ett eldrivet, terränggående fyrhjulsdrivet enmansfordon konstruerat för att köras i svår terräng som skog, snö, sand eller liknande. Fordonet är klassat som ”Cykel klass III” och går i max 20 km/h. Samma lagar gäller i Sverige som för cykel.

Zoomability AB - A free mind in motion
Glödgargränd 3, SE 721 30 VÄSTERÅS