ZTE Sweden AB

ZTE lanserar Magic Radio Spectrum Solution

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2014 09:00 CET

Den 10 januari 2014 – ZTE lanserar nu Magic Radio Spectrum Solution som stödjer utbyggnaden av GSM och LTE på samma band. Tekniken bidrar till att förstärka och effektivisera spektrumanvändning med upp till 50 procent.

–  Vi ser Magic Radio Spectrum Solution som en mycket viktig teknik i GSM/LTE co-spektrum scenarier och är övertygade om att det kommer underlätta och snabba på omfattande nätverksutbyggnader samt reducera kostnader, säger Thomas Granström, Sverigechef på ZTE.

Plattformen uppnår GSM/LTE dual mode i 900 och 1800 MHz-banden genom att utnyttja befintliga GSM-makrositer. Det leder till att operatörerna kan fortsätta att erbjuda rösttjänster över GSM-nätet och höghastighetsdata över LTE, samtidigt som de kan begränsa sina utbyggnads-, drift- och administreringskostnader.

ZTEs Magic Radio Spectrum Solution kombinerar två lösningar, Spectrum overlay och spectrum scheduling, som tillsammans kan förbättra spektrumeffektiviteten med upp till 50 procent.

Om ZTE
ZTE är en börsnoterad global leverantör av telekommunikationsprodukter och nätverkslösningar. ZTE har den bredaste och mest omfattande produktportföljen i världen och täcker i princip vartenda segment för fasta nät, trådlösa nät, tjänster och terminaler. Företaget levererar innovativa specialanpassade produkter och tjänster till fler än 500 operatörer i fler än 140 länder och hjälper dem att åstadkomma kontinuerlig tillväxt av intäkter och bidrar till att forma hur världen kommunicerar i framtiden. ZTE ökade under 2010 omsättningen med 21 % till mer än 10.6 miljarder USD. ZTE avsätter drygt 10 procent av den årliga omsättningen för forskning och utveckling och har intagit en ledande ställning i flera internationella organisationer som utvecklar framtida telekomstandarder. Bolaget är för socialt ansvarstagande (CSR, Corporate Social Responsibility). ZTE är medlem i FNs Global Compact initiativ som innebär att företaget följer tio utvalda principer vid utveckling och genomförande av CSR-projekt. ZTE är Kinas enda börsnoterade telekomleverantör. Aktierna handlas på börserna i Hong Kong och Shenzhen under koden 0763.HK (för H-aktier) och 000063.SZ (för A-aktier). Vänligen besök www.zte.com.cn