Ztorm AB

Ztorm levererar system för digital distribution till Spaceworld i Norge

Pressmeddelande  •  2010-02-25 16:35 CET

Ztorm meddelar idag att man har levererat sin digitala distributionsplattform till multimediakedjan Spaceworld i Norge med 54 butiker runtom i landet. Spaceworlds kunder kan nu förhandsboka, köpa och direkt ladda ned pc-spel från de största leverantörerna i spelbranschen, såsom Electronic Arts, SEGA, Activision och NCsoft via www.spaceworld.no.

“Spaceworld har varit framgångsrika som butikskedja i över 20 år, det är väldigt spännande att möjliggöra digital distribution för den första traditionella multimediaåterförsäljaren i Norge. Vi tror att det går att hitta många synergier mellan fysiska och digitala produkter”, säger Anders Emblad, VD för Ztorm. Han fortsätter: “2010 har alla förutsättningar att bli det stora genombrottsåret för digital distribution. Vi tror att konsumenter kommer att ta nedladdning av pc-spel mer och mer för givet.”

Ztorm är en ledande leverantör av digital distribution för film, spel och ljudböcker i Norden. Via Ztorms API-lösning kan återförsäljare med en befintlig e-handelslösning enkelt få tillgång till en konkurrenskraftig produktkatalog via digital distribution utan större ingrepp i befintliga system.

“Digitala produkter är ett perfekt komplement till vårt befintliga produktutbud. Samarbetet med Ztorm har varit utmärkt och vi är mycket nöjda med responsen vi får från våra kunder. Vi visste inte om detta skulle bli en succé eller inte med tanke på den internationella konkurrensen, men försäljningen har hittills varit över våra förväntningar”, säger Tom Asker Christensen, IT-chef hos Spaceworld.

About Spaceworld

Spaceworld is Norway's only nationwide multimedia retailer with 54 stores across the country. Spaceworld was founded in 1984 and opened it's first store in Oslo the same year.

The latest expansion in its business is the website spaceworld.no. Apart from a wide assortment of mail order products and product information, the site now also offers digital downloads of PC games, gaming news updates via RSS, podcasts and more.

About Ztorm

Ztorm is a leading service provider of digital distribution for movies, games and audio books in the Nordic region. The company provides a full service platform, offering Publishers and Retailers a cost effective way to deliver digital goods to customers over the internet. Ztorm's services range from fully integrated API solutions to campaign stores developed for customer loyalty programs. The services include hosting & bandwidth, DRM (copyright protection), maintenance, support, sales reporting & statistics, payment and development of customized solutions. For more information, visit http://www.ztorm.com

Ztorm AB is owned, among others, by the Sixth Swedish National Pension Fund (the Sixth AP Fund) that manages public pension funds. http://www.apfond6.se/en/

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom